Leerlingen van nu werken straks in een wereld waarin robots en nieuwe technologie overal om ons heen zijn. Om ze daarop voor te bereiden worden er praktijk- en lesprogramma’s ontwikkeld. Zoals bij het Fieldlab Robotica in Zaandam, een plek waar onderwijs en bedrijfsleven met geld van de overheid onderwijsversnelling voor het MBO willen realiseren.
Saskia Hovinga is een van de initiatiefnemers van het Fieldlab Robotica. Eerder al was ze de drijvende kracht achter de Food & Proces Tech Campus (FPTC) in Zaanstad. “We hebben hier in de regio een mooie praktijklocatie voor de Food- en procestechniek gerealiseerd, met alle relevante apparatuur die nodig was om een dagopleiding (BOL) te kunnen realiseren”, vertelt Saskia. “Vorig jaar hebben we met partners uit onderwijs, bedrijfsleven en overheid het Fieldlab Robotica opgericht en een RIF-subsidie gekregen. In eerste instantie om voor alle MBO-opleidingen te voldoen aan de vraag om ook nieuwe technologie aan te bieden.”
Breed vakgebied
Anders dan de Food & Proces campus is het Fieldlab sector-overstijgend. “Robotica is als vakgebied heel breed. Daarom is ons Fieldlab er niet alleen voor de sector Techniek, maar ook voor Agri/groen en de Zorg. Behalve met robots kun je hier namelijk ook ervaring opdoen met domotica, iets wat bijvoorbeeld in de zorg erg in opkomst is.”
Het Fieldlab is de plek waar leerlingen en studenten met nieuwe technologieën aan de slag kunnen. Inmiddels is de hal verbouwd en zijn er speciale lesruimtes bij gekomen, gericht op specifieke beroepspraktijk: van industriële robots en een domotica-woonkamer tot robots in de zorg en groensector.
Leerlijnen met verdieping
Een moderne uitstraling en hightech-inrichting laten leerlingen al wennen aan wat er nu en in de nabije toekomst op ze af komt. Ook VMBO’ers kunnen zich hier oriënteren wat er op het gebied van nieuwe technologie te doen is in deze vakgebieden. Met hun klas kunnen de leerlingen hier langskomen om opdrachten te doen als onderdeel van de Loopbaan Oriëntatie Begeleiding. Het Fieldlab heeft ook speciale leerlijnen ontwikkeld, zowel voor de onder- als de bovenbouw van het VMBO. Hier gaat het om lesprogramma’s met een combinatie van praktische opdrachten en theorie in de klas met de mogelijkheid voor verdieping in de praktijk van het Fieldlab.
Saskia: “Heel bijzonder is bijvoorbeeld de educatieve robot Fable, waar bovenbouwleerlingen al echt mee leren nadenken in de x, y en z-as en die ze zelf kunnen programmeren. Deze maakt onderdeel uit van de leskisten, met alle benodigde materialen voor de ontwikkelde lesprogramma’s voor het vmbo. Scholen kunnen die bij het Fieldlab reserveren en huren voor de duur van de lesprogramma’s.”
Ook voor mbo
Sinds de start van dit schooljaar wordt er ook binnen het MBO nagedacht over integratie van nieuwe technologie en robotica in de bestaande MBO-opleidingen. Daarvoor hebben werkgroepen binnen de sector Zorg en Techniek van het Regiocollege plannen gemaakt waar komend seizoen mee wordt gestart. De betrokken opleidingen maken daarbij met hun studenten gebruik van de faciliteiten van het Fieldlab.
Wat Saskia betreft past robotica vanwege het brede vakgebied heel goed bij nieuwe lesprogramma’s voor relevante techniek: “Het idee is dat studenten vanaf jaar één al aan de slag gaan met het vak Robotica. Bijzonder is ook dat ze dit in projectvorm doen, samen met studenten uit andere sectoren. Zo zien we nu leerlingen uit de bouw, elektrotechniek én verpleegkunde samen een levensloopbestendig huis ontwerpen voor verschillende doelgroepen, compleet met bijvoorbeeld domotica-oplossingen, medicijndispencers en bouwkundige aanpassingen. Binnenkort hopen we deze manier van werken ook uit te breiden naar combinaties met de groensector. Daarnaast geven we als Fieldlab ook masterclasses over speciale onderwerpen gericht op werknemers van bedrijven en instellingen.”
Meer weten over het Fieldlab Robotica Zaandam?
Neem contact op met initiatiefnemer Saskia Hovinga: 06 - 50445181 / saskiahovinga@swaen-projecten.nl