Ruud zorgt voor de verbinding tussen het techniekonderwijs en het bedrijfsleven. Een belangrijke missie, want: “Techniek is hét instrument om onze toekomst veilig te stellen!”
“Tot 2012 was ik directeur van diverse scholen in het beroepsonderwijs in de regio IJmond. Daarna vroeg de Gemeente Amsterdam mij om het beroepsonderwijs in Amsterdam af te stemmen op bedrijven uit de regio. Techniekonderwijs verdween daar een beetje. Sinds begin dit jaar werk ik als zelfstandige met mijn bedrijf
Sterk Onderwijs. Ik zet me daarbij in om het bedrijfsleven in diverse regio’s met het beroepsonderwijs te verbinden en de dialoog te stimuleren.”
Een landelijke beweging
Ruud is ook onderdeel van het Landelijk Ondersteuningsteam Sterk TechniekOnderwijs (STO): een landelijk programma voor VMBO-scholen met technische profielen waarvoor de minister voor vier jaar lang elk jaar honderd miljoen euro heeft uitgetrokken. Ruud: “Om in aanmerking te komen voor deze subsidies moeten deze scholen een gedegen plan laten zien dat beschrijft hoe zij met het bedrijfsleven in de regio kunnen samenwerken. Ik help ze om ervoor te zorgen dat de subsidies goed verdeeld worden over alle 78 regio’s van Nederland.”
Hoe kan het dat scholen en bedrijven nog niet optimaal met elkaar samenwerkten? “Het zijn twee verschillende culturen”, legt Ruud uit. “Het bedrijfsleven is gericht op omzet draaien, terwijl scholen de taak hebben om op te leiden. Beide zijn daarin redelijk veel met hun eigen opdracht bezig. Het blijkt nu dat ze elkaar veel meer nodig hebben dan ze zich gerealiseerd hadden. Scholen kunnen de extra investering in het praktische techniekonderwijs soms ook niet zelf betalen. Daarom zijn we nu zo blij met de subsidie.”
De scholen en bedrijven in de regio hebben de deuren inmiddels wagenwijd opengezet om samen te werken. Ruud: “Door elkaar te leren kennen ontstaat er wederzijds begrip en vertrouwen. Grote bedrijven als Tatasteel, Siemens, BAM en Alliander werken al mee, maar ook woningcorporaties als Ymere of zelfs ziekenhuizen als het AMC. Dat laatste zou je misschien niet zo snel verwachten, maar ook ziekenhuizen hebben veel met techniek te maken. Het is mooi om te zien dat deze bedrijven al helpen met gastlessen, open dagen en stages. En omdat het gaat om diverse regio’s kunnen er ook ideeën gedeeld worden. Delen is het nieuwe hebben: help elkaar als er mooie, succesvolle projecten zijn.”
Bij techniek hebben mensen soms al snel de associatie met ‘hardere’ beroepen. Maar techniek is veel breder en komt eigenlijk in alle beroepsgroepen voor (zie ook de 7 werelden van techniek). Ruud: “Of het nu gaat om de circulaire economie, de energietransitie of de voedseltransitie; om onze toekomst veilig te stellen zijn er veel technische toepassingen nodig, van 3D printers tot robots. Deze continu veranderende skills moeten we zo snel mogelijk aanleren aan leerlingen. We moeten hen een reëel toekomstbeeld geven en hen opleiden tot waar er ook daadwerkelijk banen in zijn. Tegelijkertijd zorgen we zo dat er goed in de vraag naar werknemers voorzien kan worden.”
Het beroepsonderwijs kan niet zonder het bedrijfsleven, vertelt Ruud: “Leerlingen moeten veel meer naar buiten toe, in de context leren. Bedrijven moeten hun apparatuur deels beschikbaar stellen voor leerlingen: laat maar zien hoe zonnecellen en windmolens werken. Ik zie ook een grote toekomst voor de ‘hybride docent’. Een docent die én in het bedrijfsleven werkt én bevoegd is een paar dagen in het onderwijs te werken. Dan kan hij in het onderwijs vertellen wat er in de praktijk gebeurt.”
Dé tip van Ruud? “Gewoon doen! De praktijk is het nieuwe leslokaal. Ga met leerlingen, zelfs al op de basisschool, meer naar buiten en houd praktisch lerende kinderen niet in de schoolbanken. Ik heb inmiddels al contact met zo’n 150 scholen en heb veel contacten in het bedrijfsleven. Ik sta klaar om te verbinden en om mensen te enthousiasmeren en ik merk dat het heel goed werkt om voorbeelden te geven en te inspireren.”