DEN HELDER - In de Kop van Noord-Holland komen twee initiatieven van de grond om online leren te verbeteren. Projectleider Marian Joustra laat zien hoe een klein beetje uitzoomen en omdenken leidt tot beter onderwijs.
Marian Joustra is projectleider van twee publiek-private samenwerkingen in deze regio, waar Den Helder, Schagen, Texel en Wieringerland onder vallen. Een krimpregio, waar het door de lage bevolkingsdichtheid lastig is om de vraag vanuit het bedrijfsleven en het aanbod van scholen op elkaar af te stemmen. “Daarom steek ik die samenwerking graag wat breder in”, begint Marian. “Alles wat wij doen met de gelden van OCW zorgt ook voor een beter vestigingsklimaat. En dat is in het belang van iedereen.”
Schaarste opvangen
Om juist in deze regio voor voldoende uitwisseling tussen bedrijfsleven en onderwijs te zorgen, moet je een beetje uitzoomen, is haar gedachte. “Met een beetje omdenken zou je onze hele regio als leslokaal kunnen zien. Onderwijs, dat doe je met elkaar om de schaarsteproblemen goed op te vangen. Dat betekent dat we scholingsprogramma’s van bedrijven graag koppelen aan de curricula van scholen. Want als school krijg je in je eentje veel minder voor elkaar.”
De insteek van Marian is dus om scholen en bedrijven samen het onderwijs te laten vormgeven. Ze zoekt steeds naar manieren om dat te bevorderen. Zo ontwikkelde ze al de Techmap, een online kaart met het leerlandschap van scholen en het aanbod van bedrijven. Een instrument om het leren wat ruimer te gaan zien, en de kennisinfrastructuur in de regio voor alle betrokkenen inzichtelijk te maken. Op die manier probeert Marian ook de onderwijsvernieuwing ruimer op te zetten dan alleen binnen scholen. “Nu zie je bijvoorbeeld dat online leren vaak niet meer is dan een docent die een filmpje maakt of online een powerpoint presenteert. Maar online kan er veel meer. en allerlei technieken toepassen om online kennis over te dragen. De Tetrix-bedrijfsscholen en ROC Kop van Noord-Holland werken nu samen met het online leerplatform oZone om een nieuw idee aan het uitproberen.”
Leerprogramma’s bij bedrijven
Marian doelt op een pilot om online leertrajecten van bedrijven af te stemmen op het onderwijs. “Bedrijven genereren allerlei content die met leren te maken hebben. Bijvoorbeeld bij het onboarden van nieuwe medewerkers. Daarvoor staan er allerlei leerprogramma’s online. En die kennis wordt vaak ook goed bijgehouden. Allemaal relevante content dus. We proberen nu om die ook het curriculum van de school binnen te krijgen. Bijvoorbeeld bij stages, zodat leerlingen er alvast kennis van kunnen nemen.”
Dat moet een mooie kruisbestuiving op gang brengen. Bedrijven houden allerlei content actueel die scholen prima kunnen gebruiken, en scholen kijken er met een didactische bril naar en helpen bedrijven om hun lesprogramma’s goed op leerlingen af te stemmen. “Zo kunnen die programma’s ook echt worden gevalideerd, waarmee ze een civiel effect krijgen.” Bedrijven als Damen, HGG en Demaco gaan hier al mee verder. Met het ROC en Tetrix bekijken ze hoe ze hun content verder kunnen brengen en inbedden. Platform oZon borgt de kwaliteit. Marian: “Uiteindelijk kan dit ook landelijk tot een efficiënte samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven leiden.”
Filmpjes met didactische laag
Marian werkt als projectleider ook aan een tweede initiatief om online leren te bevorderen. Minder grootschalig dan haar eerste voorbeeld, maar mogelijk wel met een groot effect op de onderwijskwaliteit. “Dat project draait om de didactische kwaliteit van filmpjes. Hier kan een kleine aanvulling al een wereld van verschil maken, juist omdat scholen steeds meer online content maken voor hun lesprogramma’s. We zien dus veel docenten filmpjes maken. Heel waardevol en vol kennis en informatie. Alleen is het met filmpje net als met tv-kijken: het is een passief medium. Een filmpje zet niet per se aan tot effectief leren, terwijl juist docenten bij uitstek weten hoe je kinderen iets moet leren.” Docenten hoeven in deze optiek niet per se filmmakers te zijn, hun kracht ligt vooral in de didactische hoek. En daar komt de vernieuwing van Marian om de hoek kijken.
Samen met ROC Nautisch College werkt ze een nieuwe techniek uit die als het ware een onderwijslaag over al die filmpjes heen kan leggen. “Het bedrijf Hihaho heeft software ontwikkeld waarmee docenten hun eigen didactische kwaliteit aan filmmateriaal kunnen toevoegen. Bijvoorbeeld door een film op te delen in hoofdstukken, en per onderdeel interactiviteit toe te voegen, vragen te stellen, groepsopdrachten uit te delen en noem maar op… Zo wordt de kwaliteit van online content stukken effectiever en geef je docenten een middel in handen om ook online te blijven doen waar ze goed in zijn: leerlingen stimuleren om zich de stof eigen te maken. Het komend seizoen gaan we hiermee van start en we hopen dat dit zich daarna als een olievlek gaat verspreiden.”
Wil je meer weten over deze pilots voor online leren? Neem gerust contact op met Marian Joustra:
mjoustra@rockopnh.nl