GROOTEBROEK - Het Martinuscollege maakt vanuit Sterk techniekonderwijs techniek-leskisten op maat voor basisscholen in de regio. Leerkrachten kiezen met STEAM-kaarten het onderwerp én met welke materialen hun klas gaat werken.
Techniekdocent Wendy Huizinga vertegenwoordigt het Martinus College in een werkgroep die actuele lesprogramma’s voor basisscholen ontwikkelt. Samen met vertegenwoordigers van het Clusius College, Stichting Penta en Praktijkschool Hoorn bedacht ze een nieuw soort leskisten voor technieklessen in het basisonderwijs. Wendy: “Er bestaan verschillende leskisten, maar vaak gaan die uit van een standaard-aanpak. Wij hebben het initiatief bij de leerkrachten gelegd. Zij kunnen straks zelf bepalen met welk onderwerp en met welke techniek ze in de klas aan de slag willen.”
Uiteenlopende perspectieven en technieken
De basis voor de leskisten wordt gevormd door de STEAM-kaarten van uitgeverij Heutink. STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Art en Mathematics - precies de onderwerpen die in een techniekles aan bod komen. De 60 kaarten behandelen elk een maatschappelijk onderwerp, variërend van ‘hoe om te gaan met dierentuinen in de toekomst’ tot ‘hoe verwijderen we plastic uit zee’? De uitdagingen worden vanuit verschillende perspectieven benaderd. Het is vervolgens aan de leerkracht om te bepalen met welke techniek of technologie hij met zijn leerlingen aan de slag wil. Dat kan bijvoorbeeld variëren van karton met een plastic zaag en schroefjes met de Make Do (groep 3), tot robotjes van Lego WeDo (groep 6/7) of zelfs een eigen ontwerp helemaal 3D-tekenen en dat dan via de Artificial Reality met Merge Cube op je telefoon laten zien (groep 8).
Fantasie prikkelen

Brede thema’s dus, met een groot palet aan mogelijke technieken. Dat maakt de leskisten volgens Wendy extra leuk voor leerlingen en leerkrachten: “En door de veelheid aan mogelijke technieken wordt de fantasie van leerlingen maximaal geprikkeld om bijzondere oplossingen te verzinnen. Het beste is als leerlingen twee aan twee uitvoeren. Dat kan klassikaal, maar ook om de beurt. Zo krijg je lekker veel verschillende uitwerkingen en ook dat stimuleert weer tot anders denken en nieuwe inzichten. Het proces is dus belangrijker dan het eindproduct. Het gaat ons echt om het plezier van ontwerpend en onderzoekend leren.”
Binnenkort beschikbaar
Inmiddels is de nieuwe methode getest bij een aantal basisscholen. Vanaf komend schooljaar kunnen basisscholen in de regio de leskisten bestellen via een speciale pagina op techportal.nl. Meer informatie volgt…