Studenten aan de slag met bewoners en experts
23 oktober 2020
HUISDUINEN - In het dorpje Huisduinen denken studenten van InHolland en het ROC Kop van Noord-Holland mee met bewoners en experts over duurzame oplossingen voor vraagstukken op gebied van energie, zorg en voeding. Een mooi voorbeeld hoe Project Thuisduinen 2050 de regio als leslokaal gebruikt voor contextrijk onderwijs.
In Huisduinen, een klein dorpje naast Den Helder gebeurt iets bijzonders. In dat dorp werken studenten, bewoners en experts uit de omgeving samen aan duurzame vraagstukken op gebied van energie, zorg en voeding. De basis van dit concept is project Thuisduinen 2050 en staat voor een nieuwe manier van leren, waarbij studenten aan het werk gaan met een vraagstuk waarbij de oplossing nog niet duidelijk is. Door het samenwerken met bewoners en experts kunnen de studenten echt in gesprek over het vraagstuk en werken aan een passende oplossing. Deze aanpak is een echte innovatie in het onderwijs en wordt hopelijk nog veel groter uitgerold dan dit bijzondere dorp. 

Speurtocht
Ieder schooljaar bestaat uit twee projectperiodes waarbij studenten per groep aan de slag gaan met één van de vraagstukken. Afgelopen week was de ‘Kick-Off’ van zo’n projectperiode en zelfs dat gebeurt op een bijzondere manier. Dit keer uitgevoerd in een ‘scavenger hunt’ ofwel een speurtocht. De studenten gingen in het dorp op zoek naar QR-codes die linkten naar filmpjes over Huisduinen en gingen in gesprek met aanwezige bewoners die vertelden over de verschillende vraagstukken. 

Koffiefilter challenge
Tijdens de lunch was er een ‘Koffiefilterchallenge’ waarbij de studenten werden uitgedaagd een nieuwe toepassing te verzinnen voor een koffiefilter. De meest creatieve ideeën kwamen voorbij, van kiembakje tot compleet maatpak. Waarna ze in de middag met hun vergaarde informatie aan de slag konden met werkvormen uit ‘Design Thinking’. Aan het einde van de dag was iedereen moe maar geïnspireerd en bruisend met nieuwe informatie. En dat allemaal compleet 'Corona-proof'. 

De basis van dit concept is Thuisduinen2050 en staat voor een nieuwe manier van leren, waarbij studenten aan het werk gaan met een vraagstuk waarbij de oplossing nog niet duidelijk is. Door het samenwerken met bewoners en experts kunnen de studenten echt in gesprek over het vraagstuk en werken aan een passende oplossing. Deze aanpak is een echte innovatie in het onderwijs en wordt hopelijk nog veel groter uitgerold dan dit bijzondere dorp. 

ga voor meer informatie over deze contextrijke werkplaats naar Thuisduinen2050 

Deel dit nieuwsbericht

Share by: