ZAANDAM – De instroom verhogen in de technische profielen en vakken, dat wil elke vmbo-school. Maar doen we genoeg? We werken als vmbo-scholen al mee aan PET Events, ontvangen leerlingen in onze techlabs of geven techniekworkshops op de basisscholen. Daarmee bereiken we leerlingen en leerkrachten. Maar wat doen we voor die andere belangrijke doelgroep: ouders?
Ouders spelen een belangrijk rol bij de keuze die leerlingen maken op het vmbo. Helaas hebben heel veel ouders een verkeerd beeld van de techniek en laat soms ook het contact tussen ouders en de school te wensen over.
Weinig kennis bij ouders
Ouders weten niet dat je met een technisch profiel de breedste keuze hebt aan mbo-vervolgopleidingen. Als een leerling nog niet weet welke studie hij of zij na het vmbo wil gaan doen, dan is techniek dus een goede keuze. Dan heeft de leerling nog tot in het het vierde schooljaar de tijd om een definitieve keuze te maken.
Veel ouders weten ook niet dat techniek goede baankansen biedt in allerlei sectoren en branches. Of dat techniek juist past bij allerlei bijzondere talenten van kinderen en hun interesses; voor jongeren die maatschappelijk betrokken zijn, die carrière willen maken of gewoon met hun handen willen werken aan mooie apparaten en machines.
Ouders helder informeren
Om dit gat in kennis bij ouders op te vullen en het juiste verhaal over kansen in de techniek te vertellen, is er een e-magazine gemaakt voor ouders. Kieshulp is een e-magazine waarmee docenten, decanen en LOB-begeleiders het gesprek kunnen aangaan met ouders.
Het magazine helpt bij vertellen over de 7 werelden van techniek en over de mogelijkheden en drijfveren van jongeren. Een mooi moment ook voor docenten of decanen om hun inzicht in de talenten en kansen van de leerling met de ouders te delen. Het magazine biedt een overzicht van moderne technische beroepen. En rolmodellen vertellen met passie over hun baan en waarom zij ooit kozen voor techniek.
Vaker en beter contact met ouders
Als (techniek)docent, decaan of LOB-coördinator zijn er verschillende momenten in het schooljaar waarop je met ouders kunt overleggen. Gebruik op die momenten het e-magazine als hulpmiddel om de juiste boodschap over kiezen voor techniek mee te geven. En deel daarna vooral de link zodat ouders het magazine thuis ook nog eens kunnen lezen.
Voor elk school een eigen magazine
Er staat een basis e-magazine online. Iedere school kan de inhoud van dit magazine aanpassen en aanvullen. Denk aan interviews met eigen rolmodellen (ex-leerlingen die nu met hun mbo-diploma een mooie baan hebben). Of aan interessante, contextrijke onderwijsprojecten waarmee de school zich onderscheidt in de regio en mooie verhalen over de verschillende (technische) profielen.
Initiatief van STO
Het magazine is een initiatief van STO Noord-Kennemerland en het Petrus Canisius College in Alkmaar. De opleidingsfondsen OOM, WijTechniek en A+ O Metalektro maakten de eerste versie mogelijk. Inmiddels is er een tweede, verbeterde versie. Het landelijk bureau van Jet-Net ondersteunde de doorontwikkeling door informatie uit onderzoek over de rol van ouders in het kiesproces beschikbaar te stellen. Uit dit onderzoek blijkt ook dat ouders het advies van (techniek)docenten heel belangrijk vinden, belangrijker dan (techniek)docenten zelf hadden verwacht. Het advies van de school wordt dus zeer gewaardeerd.
Wil je weten hoe je voorlichting aan jongeren en ouders kunt verbeteren? Lees meer en bekijk de uitzending van STO Live over framing en het ouder-magazine. STO Live