Recycling leidt tot monsterlijke stop-motion film
26 januari 2024

WOGNUM – Lezen, creativiteit en techniek op een speelse manier verbinden in één lesprogramma. Roy Mol, Mirjam Grunstra en Jan Dekker kregen het voor elkaar. Ze bundelden elkaars talenten en ontwikkelden een boeiend techniekcurriculum met als centraal thema: recycling.

In vier lessen maken leerlingen een stop-motionfilmpje van de door hun gemaakte gerecyclede monsters, vandaar de naam van het programma: "het grote gerecyclede monster in een miniwereld". Maar voor er een filmpje gemaakt kon worden, moeten de leerlingen eerst hun monster knutselen.


Aan de slag

Leerlingen van verschillende scholen uit West-Friesland mochten het lesprogramma als eerste volgen. Thuis verzamelden de leerlingen plastic, dat ze in het Techlab van het d'Ampte met een speciale plasticshredderfiets en “tosti-ijzer” omsmolten tot een kleurrijke pannenkoek. Op basisschool de Koet in Midwoud toverden ze de pannenkoek om tot een monster, versierd met allerlei gedemonteerde elektronische onderdelen.

Tijd om al dat moois vast te leggen! Maar, de video zou natuurlijk niet compleet zijn zonder een mooie achtergrond, dus ook deze werd gemaakt. Via een greenscreen werd de achtergrond verwerkt in de video en voor wie dat nog wat kaal vond, was er het programma TinkerCad waarmee zij mini-huisjes konden laten 3D-printen.


Directeur! Of toch digital leader?

Sommige leerlingen kregen een extra verantwoordelijkheid: zij mochten de leerkracht ondersteunen. Ineens is de klas twee algemeen directeuren, een programmeer-, zaag- en piepschuimexpert en een aantal digital leaders rijker. Zo snel kan het gaan!


Kinderen enthousiast, leerkrachten enthousiast

Senna uit groep 6 van de St. Nicolaasschool is (net als haar klasgenoten) enthousiast, en wilde daarover delen: “Heel leuk dat je van plastic dat je niet gebruikt iets nieuws kunt maken. Ik vond het leuk om een keer niet in een werkschrift te werken, maar met mijn handen. Ik heb geleerd hoe je een boormachine kunt vastpakken en een schroef in een stuk hout kan draaien. Normaal gesproken doet mijn vader dat altijd, maar de volgende keer kan ik hem hier ook mee helpen!”


Voor de leerkrachten was het ook een leerzaam en leuk proces. Meester Jan: “Ik heb het geheel als positief ervaren. De leerlingen waren elke keer enthousiast en gingen tevreden naar huis. Ook heb ik zelf veel bijgeleerd door de lessen van Mirjam en Roy. Dit kan ik ook weer gebruiken bij mijn werk als techniekcoördinator en bij mijn technieklessen.”


Jij ook enthousiast?

Maak ook monsterlijke creaties met jouw leerlingen! Download de lesbrief uit onze database en ga aan de slag.

Download lesbrief

Meer weten over deze lessenserie? Neem contact op met:

Deel dit nieuwsbericht

Share by: