ALKMAAR - Het Petrus Canisius College (PCC Oosterhout) in Alkmaar organiseert sinds 16 januari op donderdagavonden techniekworkshops voor leerkrachten van basisscholen om zo leerkrachten én leerlingen enthousiast te krijgen voor techniek. Benieuwd hoe dat in z’n werk gaat?
Op het PCC Oosterhout kunnen jongeren kiezen voor het Vakcollege Techniek. Een school waarbij techniek centraal staat dus. En hoe zorg je voor nog meer enthousiaste leerlingen in de toekomst? Door leerkrachten van het basisonderwijs attent te maken op hoe leuk techniek is en hen de juiste tips en tricks te leren.
Samen techniek op de kaart zetten
Wilfred Blom verzorgt deze techniekworkshops. Wilfred: “Wij willen leerkrachten graag laten zien hoe eenvoudig het is om aan de slag te gaan met techniek. We bieden ze meerdere opdrachten, materialen, gereedschappen én natuurlijk tips aan om zelfstandig met een groep leerlingen aan de slag te gaan. Uiteindelijk moeten de leerkrachten enthousiast raken zodat leerlingen ook enthousiast gemaakt kunnen worden. En daar moeten wij ze bij ondersteunen en op weg helpen.”
Waarom leerkrachten hier zo goed mee geholpen zijn? “Leerkrachten willen wel graag aan de slag, maar het ontbreekt vaak aan tijd, inzicht en materiaal om daadwerkelijk een techniekles te kunnen organiseren” legt Wilfred uit. “Als de opdrachten voor een eerste keer zijn gedaan kan dat het volgend schooljaar weer herhaald worden. Tevens bieden we de leerkrachten opdrachten aan die zij kunnen combineren met een onderwerp uit de rekenmethode.”
Direct aan de slag met een zenuwspiraal
De eerste workshop was al zeer geslaagd. Een groepje van 15 leerkrachten kreeg een rondleiding over de techniekpleinen van het PCC Oosterhout en leerde een zenuwspiraal te maken. Ook Mariska Bouwer, leerkracht op de St. Maartenschool, vond het een leuke workshop. Mariska: “De materialen lagen klaar, we konden direct aan de slag. Leuk om te zien dat volwassenen net als onze leerlingen ook zo divers reageren: de een gaat direct aan de slag, de ander leest eerst de beschrijving. Wie is de doener, wie doet het liever vanuit een beschrijving?"
Een mooi voorbeeld van de samenwerking tussen het basis- en voortgezet onderwijs om techniek op de kaart te zetten als je het ons vraagt!