"Met onze leerlingen kwamen we in een wereld terecht die we nog niet kennen"
6 december 2024

GORINCHEM – Het GreenKarting Scholenprogramma gaat inmiddels door heel Nederland. Daarom dit keer een interview met docenten van het Zuid-Hollandse Fortes College. Hier werkt een groep leerlingen in de vrije uren vol passie aan een elektrische superkart. Hun docenten zijn al netzo enthousiast. We vroegen docent Mathijs Verel naar de ervaringen. “Ook voor ons als docenten is dit een leerzaam project.”

Docent Mathijs Verel begeleidt leerlingen van Fortes Lyceum bij bijzondere techniekprojecten: “We zijn een Technasium-school, waar onderzoek en ontwerpen centraal staan. Dit betekent dat leerlingen in contact met allerlei bedrijven in de regio samen aan technische opdrachten werken. Zo doen ze vaardigheden op waar ze later in het bedrijfsleven veel aan hebben.”


Actieve rol

Kenmerkend aan een Technasium is dat er minder traditionele lesuren worden gegeven en er meer tijd is voor coaching van leerlingen. In de praktijk van echte projecten gaat het leren sneller. Verel: “Bij ons wordt van leerlingen een meer actieve rol verwacht. Ze gaan aan de slag met echte vragen die het bedrijfsleven wil laten onderzoeken. We zien dat leerlingen daar veel actiever van worden en meer doen aan zelfreflectie. Leerlingen leren en groeien zo sneller. In sommige gevallen zo snel, dat ze toe waren aan een nieuwe uitdaging. Bij toeval stuitten we op het Greenkarting-concept.”


"Met onze leerlingen kwamen we in een wereld terecht die we nog niet kennen"


Zodoende bouwt hier sinds een jaar een groep leerlingen aan een echte wedstrijdkart. “Best een uitdaging, want we zijn een lyceum en hebben geen technische ruimtes waar je kunt lassen en bankwerken. Eerst zijn we maar eens om ons heen gaan kijken. We voerden gesprekken met een kartleverancier, keken rond bij een rijdag en schaften een kartframe aan. Met onze leerlingen kwamen we in een wereld terecht die we nog niet kennen, maar het is tof om te merken dat we vanuit de hele kartwereld hulp krijgen aangeboden.”


Nieuwe vaardigheden
Mathijs vertelt dat leerlingen in het afgelopen jaar heel andere vaardigheden hebben ontwikkeld: “Leren communiceren en samenwerken. Durven bellen en uitzoeken hoe een ander iets gedaan heeft. In dit project leren leerlingen veel meer dan een kart bouwen. Ze gaan zelf de boer op naar bedrijven. Bedrijven in de regio sponsoren en helpen met bijvoorbeeld de elektra en het laswerk. Dankzij al die contacten zie je leerlingen letterlijk en figuurlijk groeien en uit hun schulp kruipen. Ze leren technische bedrijven kennen, ontmoeten technische mensen en krijgen een beter beeld van wat er in het bedrijfsleven allemaal is te doen. En wij als docenten leren ook weer van de hulp die het bedrijfsleven aanbiedt.”


Voor de kerst rijden

Inmiddels heeft de school een noodlokaal beschikbaar gesteld voor het kartproject. Hier werken de leerlingen in hun vrije tijd aan het verder perfectioneren van hun superkart. Vóór de kerst willen ze ermee kunnen rijden. Gaat dat lukken? “Haha ja, ze zijn heel ambitieus. Maar stap voor stap schiet het met hun kart al aardig op. Het laswerk is gebeurd, de motor is geïnstalleerd, en via via hebben ze een accu kunnen regelen. Als ook die is gemonteerd en de elektra getrokken is, kunnen ze de slangetjes van het koelsysteem aanleggen. Dan zou 'ie in principe voor de kerst kunnen rollen. Voor de veiligheid moet er nog wel een rolbescherming en een kettingkast worden gebouwd. Al met al denk ik dat het ze wel lukt om komende lente aan hun eerste echte wedstrijd mee te doen!"

Deel dit nieuwsbericht

Share by: