WAT ZEGT JE NOU?
De kinderen ervaren dat communicatie meer is dan alleen maar ‘iets zeggen’. Ze leren dat er veel verschillende soorten communicatiemiddelen bestaan.
WAT ZEGT JE NOU?
Om misverstanden te voorkomen is het belangrijk om goed te communiceren. Geef alle kinderen een stuk papier en een opdracht, bijvoorbeeld: teken een rondje met een groen potlood en zet daar een streep doorheen en teken met bruin daaronder nog een groot kruis. Bekijk de tekeningen en bespreek waarom ze er verschillend uitzien. Waarom heeft niet iedereen hetzelfde getekend? Was mijn opdracht dan niet duidelijk? Wat had ik dan moeten zeggen?

Lesdoel

De kinderen ervaren dat communicatie meer is dan alleen maar ‘iets zeggen’. Ze ervaren dat de manier van communiceren ook belangrijk is en ze leren dat er veel verschillende soorten communicatiemiddelen bestaan en bestonden. Want hoe deden we dat vroeger?

Meer informatie

Als vervolgactiviteit doen de kinderen onderzoek naar communicatiemiddelen van vroeger, zoals rooksignalen, morseseinen en seinvlaggen. Of maak en doe een morse-seinen-spel. Laat de kinderen onderzoeken hoe blinde mensen communiceren.

SPECIFICATIES

Groep

Groep 6 | Groep 7 | Groep 8 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Digitaal, Media & Entertainment |

Kerndoelen

42 |

Lescode (productcode)

678-024 WT

Download de lesbrief

Share by: