SLIKKERDESLAK
De kinderen ervaren dat slakken specifieke voorkeuren en gedragingen hebben, bijvoorbeeld dat ze van water houden en dat ze een spoor maken. Ook ontdekken de kinderen wat slakken eten.
SLIKKERDESLAK
Tussen de bloemen ‘wonen’ veel slakken. Deze moeten natuurlijk worden bewonderd en onderzocht! De slakken die de kinderen in de bloementuin hebben ontdekt, mogen binnen wonen in een grote glazen bak, die een prominente plek in de klas krijgt. In de bak leggen de kinderen iets ‘lekkers’, bijvoorbeeld de planten waar de slak op zat. De eerste week zijn de kinderen vooral bezig met kijken, vasthouden en voelen Verwoord wat je ziet gebeuren en stel vragen: welke kleur zie je? Hoe voelt de slak op je hand?

Lesdoel

De kinderen ervaren dat slakken specifieke voorkeuren en gedragingen hebben, bijvoorbeeld dat ze van water houden en dat ze een spoor maken. Ook ontdekken de kinderen wat slakken eten.

Meer informatie

Leg na de verkenningsfase elke week andere materialen in/bij de slakkenbak om het ontdekken en onderzoeken te blijven prikkelen. Zo zijn op zwart papier de sporen van de slakken goed zichtbaar en kun je de onderkant van de slak bekijken als hij op een spiegel kruipt. Hoe loopt een slak? Kun je het spoor voelen? Hoe voelt dat?

SPECIFICATIES

Groep

Groep 1 | Groep 2 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Voeding & Natuur |

Kerndoelen

40 | 41 |

Lescode (productcode)

12-006 WT

Download de lesbrief

Share by: