PLASTIC VERGAAT NIET
De kinderen ervaren dat sommige materialen in de grond in korte tijd enorm veranderen en andere materialen helemaal niet. Ze leren welke materialen verteren en dat plastic niet verteert.
PLASTIC VERGAAT NIET
De kinderen gaan een aantal weken experimenteren met afval in een bak grond. Ze onderzoeken hoe lang het duurt voordat het plastic vergaat. Ze doen precieze waarnemingen en maken wekelijks een verslag waarin ze deze waarnemingen beschrijven. Deze activiteit duurde zes weken. Je kunt het met een groepje kinderen doen en daar de hele klas bij betrekken. Als je merkt dat de kinderen vragen hebben over de ‘plastic soep’, het plastic in de oceaan, kun je ze onderzoek laten doen: wat blijft er over van menselijk afval in de natuur? Bespreek met de kinderen hoe ze dat kunnen onderzoeken. Hoe kunnen we dat te weten komen? Wat hebben we nodig en hoe lang zijn we bezig met het onderzoek?

Lesdoel

De kinderen ervaren dat sommige materialen in de grond in korte tijd enorm veranderen en andere materialen helemaal niet. Ze leren welke materialen verteren en dat plastic niet verteert. Ze leren een opzet voor dit experiment te bedenken. Ze leren een langer durend onderzoek uitvoeren en het onderzoeksproces en de resultaten precies bij te houden in een gezamenlijk digitaal logboek.

Meer informatie

Nodig een gast uit in de klas, waarmee de kinderen in gesprek kunnen gaan, ook over wat ze zelf kunnen doen om plasticvervuiling tegen te gaan. De kinderen maken een tekst over het verteringsproces van één soort afval aan de hand van een begin- en eindfoto.

SPECIFICATIES

Groep

Groep 6 | Groep 7 | Groep 8 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen | Zet de groene wereld aan
Zet de groene wereld aan

Wereld van Techniek

Voeding & Natuur |

Kerndoelen

42 | 44 | 45 |

Lescode (productcode)

678-028 WT

Download de lesbrief

Share by: