ONDERZOEK DINGEN DIE JE DAGELIJKS TEGENKOMT
De kinderen ervaren verwondering over hoe een alledaags voorwerp in elkaar zit. Ze leren wat de functie en werking van de onderdelen is, en waarom het er precies zó uitziet.
ONDERZOEK DINGEN DIE JE DAGELIJKS TEGENKOMT
Door je te verwonderen over alledaagse voorwerpen, wordt het alledaagse bijzonder. We kruipen in de huid van de ontwerpers die die ‘gewone’ dingen hebben bedacht en op een bepaalde manier hebben ontworpen. Waarom is dat nu juist op deze manier gedaan? Neem een voorwerp mee de klas in, bijvoorbeeld een schoen. Bespreek met de kinderen wat ze allemaal aan de schoen zien, wat ze al weten Bespreek de verschillende onderdelen. Hoe ziet dat er precies uit? Hoe is het gemaakt? Welke onderdelen zien we niet?

Lesdoel

De kinderen ervaren verwondering over hoe een alledaags voorwerp in elkaar zit. Ze ervaren dat ze antwoorden op hun eigen vragen vinden door iets gericht te onderzoeken. Ze leren om precies en kritisch naar een voorwerp te kijken en daar vragen bij te stellen, en een onderzoeksplan op te stellen en uit te voeren. Ze leren wat de functie en werking van de onderdelen is, en waarom het er precies zó uitziet.

Meer informatie

Laat de kinderen bij voorkeur zelf een voorwerp kiezen of van huis meenemen. Volg bovenstaande stappen: Wat weet ik al? Wat wil ik weten? Hoe ga ik het aanpakken? Hoe ga ik het vastleggen? De kinderen kunnen ook een klein bronnenonderzoekje doen over het voorwerp. Wat kun je op internet of in informatieboeken vinden over de werking van het voorwerp?

SPECIFICATIES

Groep

Groep 3 | Groep 4 | Groep 5 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Ontwerp, Productie & Wereldhandel |

Kerndoelen

44 |

Lescode (productcode)

345-008 WT

Download de lesbrief

Share by: