MISSIE NAAR MARS: BRUG OVER EEN RAVIJN
De leerlingen bakenen een probleem af tot een ontwerpvraag en formuleren daarbij ontwerpeisen. Leerlingen doen ervaring op in een groepsproces en met coachend werken.
MISSIE NAAR MARS: BRUG OVER EEN RAVIJN
In deze les krijgen leerlingen het volgende probleem voorgelegd: op Mars stuit de Marsrover – een licht verkenningsvoertuigje – op een ravijn. Er moet een brug komen om de ontdekking van Mars voort te kunnen zetten. De opdracht: ontwerp een brug van minimaal 50 cm die een gewicht van 500 gram kan dragen.

Lesdoel

De leerlingen bakenen een probleem af tot een ontwerpvraag en formuleren daarbij ontwerpeisen. Ze werken een model planmatig en gestructureerd uit, testen en evalueren het model en stellen verbeterpunten voor. Bij groepsdoorbrekend werken doen bovenbouwleerlingen bovendien ervaring op met coachend werken.

Meer informatie

Deze les vraagt een coachende rol van de leerkracht. Dat wil zeggen: teams alle ruimte laten om aan de opdracht te werken. Laat kinderen fouten maken! Het verhaal dat je vertelt, de pitch, is heel belangrijk. Maak het spannend, en laat tegelijkertijd zien dat het om reële vragen gaat, dan raken kinderen extra begeesterd! De les is zeer geschikt voor samenwerking tussen kinderen uit de bovenbouw en de midden- of onderbouw, waarbij 2 bovenbouwleerlingen maximaal 4 jongere leerlingen coachen.

SPECIFICATIES

Groep

Groep 3 | Groep 4 | Groep 5 | Groep 6 | Groep 7 | Groep 8

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Ontwerp, Productie & Wereldhandel |

Kerndoelen

42 | 45 |

Lescode (productcode)

345678-006 JN

Download de lesbrief

Share by: