MAGNEETSPEL
De leerlingen kennen het begrip magnetisme en ook toepassingen daarvan. Ze kunnen zelf een eenvoudig onderzoek doen naar de sterkte van een magneet of welke materialen een magneet aantrek of doorheen gaat en maken een spel.
MAGNEETSPEL
Een van de wonderlijkste natuurkundige verschijnselen is magnetisme. Voorwerpen met magnetische eigenschappen trekken elkaar aan, of stoten elkaar af. De aarde is zelf een magneet. Daarom wijst de wijzer in een kompas altijd dezelfde kant op. Op kleinere schaal vind je magneten op de koelkast. En ze laten allerlei huishoudelijke voorwerpen werken. Je kunt met magneten ook allerlei metalen voorwerpen uit het water vissen. Zowel permanente als elektromagneten kunnen een aantal verschillende metaalsoorten aantrekken.

Lesdoel

De leerlingen kennen het begrip magnetisme en ook toepassingen daarvan. Ze kunnen zelf een eenvoudig onderzoek doen naar de sterkte van een magneet of welke materialen een magneet aantrek of doorheen gaat en maken een spel.

Meer informatie

De leerlingen inventariseren toepassing van magnetisme en onderzoeken de sterkte van magneten. Naast de vaste magneten zijn er ook elektrische magneten. In de autosloop worden autowrakken verplaatst met hele grote magneten. Maar die zijn elektrisch. Als de stroom uitvalt, valt de auto naar beneden. Ook elektromotoren bevatten magneten. Magneten zijn alom verkrijgbaar, maar let op de sterkte. Er zijn kleine magneetjes die heel erg sterk zijn. Zonder tangen krijg je die niet van elkaar.

SPECIFICATIES

Groep

Groep 4 |

Soort les

Maakopdracht |

Wereld van Techniek

Hi-tech & Science |

Kerndoelen

42 |

Lescode (productcode)

4-008 HV

Download de lesbrief

Share by: