MACARONITOREN
De kinderen ervaren verschillen tussen macaroni en zand. Macaroni is niet stevig, zoals zand. Het blijft niet plakken, maar loopt als ‘water’ door je vingers.
MACARONITOREN
De zandtafel is leeggehaald en gevuld met macaroni De kinderen spelen met allerlei verschillende kartonnen rollen Ze bouwen er een toren van. Als de kinderen de macaroni in de zandbak zien, zullen ze het materiaal op allerlei manieren willen ontdekken. Het ene kind laat de macaroni eindeloos door zijn handen gaan, terwijl een ander het geluid van de vallende macaroni fascinerend vindt. Laat de kinderen het materiaal in alle rust verkennen. Natuurlijk stel je vragen aan de kinderen Voelt het zacht? Is het koud? Kriebelt het? Wat hoor je?

Lesdoel

De kinderen ervaren verschillen tussen macaroni en zand Macaroni is niet stevig, zoals zand Het blijft niet plakken, maar loopt als ‘water’ door je vingers Het voelt ook heel anders aan je vingers en handen, en tijdens het spelen met macaroni hoor je een geluid, soms lijkt het wel op muziek De kinderen ervaren dat je leuke dingen met kartonnen rollen kunt doen als je ze met macaroni vult Een leeg rechtopstaand rolletje valt gemakkelijk om, maar vul je het rolletje met macaroni, dan blijft het goed staan Je kunt er zelfs een stevige toren van maken!

Meer informatie

Na het aanrommelen en experimenteren, stel je meer gerichte vragen die leiden tot het bouwen van een toren met kartonnen rolletjes. Om verder te experimenteren, voeg je ook vierkante kartonnen vormen toe, bijvoorbeeld theedoosjes. Ook rollen van dun papier, door de kinderen zelf gemaakt, zorgen weer voor een nieuwe impuls. En wat zullen de kinderen doen als een aantal rollen een kleur hebben?

SPECIFICATIES

Groep

Groep 1 | Groep 2 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Voeding & Natuur | Wonen, Werken en Verkeer | Ontwerp, Productie & Wereldhandel |

Kerndoelen

40 | 42 | 44 |

Lescode (productcode)

12-001 WT

Download de lesbrief

Share by: