IK ZIE, IK ZIE WAT JIJ NIET ZIET
De kinderen bekijken en onderzoeken een aantal optische illusies, ook proberen ze een optische illusie te maken.
IK ZIE, IK ZIE WAT JIJ NIET ZIET
Onze wereld is 3-dimensionaal We zien hoe breed en hoe dik voorwerpen zijn, hoe hoog en hoe ver weg. Dat beeld, van hoe de wereld eruit ziet, wordt gevormd in ons hoofd. En daar is heel wat voor nodig. De kinderen ervaren dat je ogen je een beetje voor de gek kunnen houden. Ze zien dat kunstenaars, zoals Escher, maar ook goochelaars daar gebruik van maken. De kinderen onderzoeken hoe dat werkt… dat voor de gek houden. Hoe komt dat eigenlijk én kunnen we zelf ook zo’n illusie maken?

Lesdoel

De kinderen ervaren dat je ogen je een beetje voor de gek kunnen houden. Ze zien dat kunstenaars, zoals Escher, maar ook goochelaars daar gebruik van maken. De kinderen onderzoeken hoe dat werkt én kunnen we zelf ook zo’n illusie maken?

Meer informatie

Organiseer een goochelcircuit in je groep of op school en laat de kinderen thuis goocheltrucs voorbereiden. Laat de kinderen een tekening maken in de sfeer van M C Escher. Er bestaan verschillende soorten illusies. De kinderen onderzoeken in groepjes een categorie illusies en maken er vervolgens zelf een.

SPECIFICATIES

Groep

Groep 6 | Groep 7 | Groep 8 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Digitaal, Media & Entertainment |

Kerndoelen

42 |

Lescode (productcode)

678-023 WT

Download de lesbrief

Share by: