HOE KRIJG JE DE PIT ERUIT?
De kinderen ervaren dat voorwerpen functioneel en handig zijn ontworpen en gemaakt. Ze leren over de werking van keukengerei en over eigenschappen van materialen.
HOE KRIJG JE DE PIT ERUIT?
De kinderen gaan zelf een ontwerp maken voor een apparaat waarmee je een bepaalde vrucht kunt ontpitten of schillen De kinderen werken in groepjes Ze kiezen een vrucht uit, waar ze een apparaat voor willen gaan ontwerpen Eerst gaan ze de vrucht onderzoeken Vragen die je kunt stellen bij dit onderzoek zijn: Zitten er een of meerdere pitten in de vrucht? Hoe groot is de pit? Waar zit de pit? Zit de pit erg vast of losjes? Is het vruchtvlees hard of zacht? Wat voor schil zit er om het fruit, hard of zacht?

Lesdoel

De kinderen ervaren dat voorwerpen functioneel en handig zijn ontworpen en gemaakt. Ze leren over de werking van keukengerei, zoals een schiller, een pers, of een zeef, over overbrengingen en over de eigenschappen van de materialen die worden gebruikt (zoals roestvrij staal). Ze leren om op basis van onderzoek tot eisen te komen voor een ontwerp, om een ontwerp te maken en dit uit te werken in een tekening en een handleiding.

Meer informatie

De kinderen bespreken aan welke eisen het apparaat moet voldoen Wat gaat goed werken, denk je? En hoe komt dat er dan uit te zien? Bestaat het apparaat uit een of meerdere onderdelen? Waar zijn de onderdelen van gemaakt (metaal of kunststof)? Hoe worden de onderdelen aan elkaar bevestigd?

SPECIFICATIES

Groep

Groep 6 | Groep 7 | Groep 8 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Voeding & Natuur | Ontwerp, Productie & Wereldhandel |

Kerndoelen

4 | 44 | 45 |

Lescode (productcode)

678-022 WT

Download de lesbrief

Share by: