HET VALT HEEL SNEL
De kinderen ervaren dat alles wat je loslaat naar beneden valt en dat dit komt door de zwaartekracht. Ze ontdekken dat het ene materiaal sneller valt, dan het andere materiaal, en dat sommige materialen dwarrelen.
HET VALT HEEL SNEL
De kinderen experimenteren met zwaartekracht Ze laten allerlei voorwerpen en materialen vallen Wat valt snel en wat valt langzaam? Laat de kinderen zelf ook spullen zoeken of bedenken. Ze bekijken de materialen goed Hoe voelt het: is het hard of zacht? Hoe ziet het eruit: is het groot of klein, is het compact of juist niet? Hoe is de vorm: is het rond of vierkant, is het plat of dik? Hoe snel een voorwerp valt, hangt af van de zwaartekracht en van de luchtweerstand De zwaartekracht versnelt een voorwerp, de luchtweerstand remt een voorwerp af.

Lesdoel

De kinderen ervaren dat alles wat je loslaat naar beneden valt en dat dit komt door de zwaartekracht. Ze ontdekken dat het ene materiaal sneller valt, dan het andere materiaal, en dat sommige materialen dwarrelen. Ze ontdekken dat dit te maken heeft met de vorm en met het gewicht van het materiaal.

Meer informatie

Laat kinderen zelfstandig onderzoek doen. Laat ze materialen verzwaren met paperclips. Als je een papier met paperclips en een papier zonder paperclips tegelijk laat vallen; wat zie je dan? Hoe komt het dat het papier met paperclips eerder op de grond valt?

SPECIFICATIES

Groep

Groep 1 | Groep 2 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Voeding & Natuur | Ontwerp, Productie & Wereldhandel

Kerndoelen

42 | 44 |

Lescode (productcode)

12-017 WT

Download de lesbrief

Share by: