HET GEURENKABINET 2
De kinderen ontdekken welke geuren en herinneringen voor hen speciaal zijn en experimenteren met materialen om hun eigen geur te maken. Ze leren een geurenkabinet te ontwerpen en maken. Dit is deel 2 over Het geurenkabinet.
HET GEURENKABINET 2
De kinderen gaan een eigen herinneringsgeur maken en de herinnering ‘vangen’ in een potje. De kinderen maken een label bij hun potje. Op één kant schrijven ze welke geur er in het potje zit en waar de geur aan herinnert, bijvoorbeeld: boslucht herinnert mij aan ‘verdwaald in de regen in het bos’. Op de andere kant het geurrecept, bijvoorbeeld: 2 scheppen vochtige aarde, 12 boomblaadjes, 6 gedroogde paddenstoelen, 3 druppels dennenolie. De potjes worden tentoongesteld in een geurenkabinet.

Lesdoel

De kinderen worden zich ervan bewust dat geuren invloed hebben op ons leven en onze herinnering. Ze ontdekken welke geuren en herinneringen voor hen speciaal zijn en experimenteren met materialen om hun eigen geur te maken. Ze leren een geurenkabinet te ontwerpen en maken.

Meer informatie

Ga verpakkingen en geuren van (geurige) producten onderzoeken en met elkaar vergelijken. Bekijk met de klas verpakkingen van producten zoals wasmiddel en deodorant. Wat voor kleuren en afbeeldingen worden er gebruikt? Welke ingrediënten worden er op het etiket genoemd? Laat de kinderen de geur voorspellen en checken.

SPECIFICATIES

Groep

Groep 3 | Groep 4 | Groep 5 |

Soort les

Maakopdracht | Onderzoeken en ontwerpen | Lessenserie / weektaak

Wereld van Techniek

Voeding & Natuur | Ontwerp, Productie & Wereldhandel |

Kerndoelen

34 | 40 |

Lescode (productcode)

345-025 WT

Download de lesbrief

Share by: