HET GEURENKABINET 1
De kinderen ervaren een veelheid aan geuren en worden zich bewust van de invloed van geuren op ons leven en op onze herinnering. Ze leren vragen te stellen om meer te weten te komen over de herinneringen van grootouders. Dit is deel 1 over Het Geurenkabinet.
HET GEURENKABINET 1
Neem als start van de lessenserie een paar ondoorzichtige potjes of zakjes mee met geurende dingen, zoals gemalen koffie, tandpasta, potloodslijpsel, vanille, nagellak. Laat de kinderen ruiken en raden wat ze ruiken. Waarmee associëren ze de geur? Waar doet het hen aan denken? Nodig grootouders uit die leuk kunnen vertellen over geuren uit hun jeugd, over geuren die de kinderen nu niet meer kennen.

Lesdoel

De kinderen ervaren een veelheid aan geuren en worden zich bewust van de invloed van geuren op ons leven en op onze herinnering. Ze redeneren over geurervaringen. Ze leren vragen te stellen om meer te weten te komen over de herinneringen van grootouders.

Meer informatie

Als aanvullende activiteit onderzoeken de kinderen hoe het reukorgaan werkt. Ook kun je een ruikonderzoek doen. De kinderen ruiken geblinddoekt aan verschillende genummerde bakjes en potjes. Wie herkent de meeste geuren?

SPECIFICATIES

Groep

Groep 3 | Groep 4 | Groep 5 |

Soort les

Maakopdracht | Onderzoeken en ontwerpen | Lessenserie / weektaak

Wereld van Techniek

Voeding & Natuur | Ontwerp, Productie & Wereldhandel |

Kerndoelen

34 | 40 |

Lescode (productcode)

345-024 WT

Download de lesbrief

Share by: