HET BOUWBEDRIJF: EEN BESTEKTEKENING MAKEN
De leerlingen krijgen een beeld wat er allemaal komt kijken bij de bouw van een huis. Ze leren wat een bestektekening is en hoe je bijbehorende berekeningen maakt.
HET BOUWBEDRIJF: EEN BESTEKTEKENING MAKEN
Na een bezoek aan een bouwbedrijf of architectenbureau krijgen de leerlingen de opdracht om in teams van 4 een huis te tekenen voor een opdrachtgever. Het huis moet voldoen aan een paar specifieke wensen van de opdrachtgever (zoals het aantal kamers en de functie daarvan, aantal verdiepingen, beschikbaar budget). Aan de hand van een prijslijst van het bouwbedrijf maken de kinderen vervolgens een bestektekening met aanzichten en plattegronden.

Lesdoel

De leerlingen krijgen een beeld wat er allemaal komt kijken bij de bouw van een huis. Ze leren wat een bestektekening is en hoe je bijbehorende berekeningen maakt. Ook worden de onderzoekende houding en de samenwerkingsvaardigheden van kinderen gestimuleerd.

Meer informatie

Je maakt het extra ‘echt’ als het bouwbedrijf na stap 5 nog vragen van leerlingen beantwoordt. Vaak zijn bouwbedrijven zeer bereid om een werknemer hiervoor op school langs te laten komen. Op basis van de feedback van de experts kunnen leerlingen hun bouwtekeningen vervolgens nog aanpassen. Zorg ervoor dat de opdracht zo echt mogelijk overkomt, en vraag de kinderen ook om hun huis zo realistisch mogelijk te houden. In groep 4 mogen ze bij dit soort ontwerpopdrachten nog hele voetbalvelden of dierentuinen op het dak ontwerpen en bouwen, of glijbanen uit het raam. Maar nu gaat het om een echt huis voor echte mensen.

SPECIFICATIES

Groep

Groep 6 | Groep 7 | Groep 8

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Wonen, Werken & Verkeer | Ontwerp, Productie & Wereldhandel |

Kerndoelen

44 | 45 |

Lescode (productcode)

678-005 JN

Download de lesbrief

Share by: