GELUID TRILT
De kinderen ervaren dat geluid trillingen zijn van de lucht, en dat je die kunt doorgeven met een zelfgemaakte ‘telefoon’.
GELUID TRILT
De kinderen onderzoeken geluid. Ze doen dit met een ‘telefoon’, gemaakt van bekertjes die met elkaar zijn verbonden door een draad. Je vraagt de kinderen om hun vingers op hun keel te leggen en dan ‘aah’ te zeggen. Wat voel je dan? Trillingen! Zet twee kinderen in de hoeken van de klas en vraag of ze om de beurt iets naar elkaar willen fluisteren. Kunnen ze het verstaan? Waarschijnlijk niet. Geef twee andere kinderen de bekertjestelefoon. Laat de kinderen zelf ontdekken hoe het werkt. Al experimenterend ontdekken de kinderen dat ze elkaar alleen kunnen verstaan als de draad strak staat Als de draad slap hangt, wordt de trilling niet doorgegeven.

Lesdoel

De kinderen ervaren dat geluid trillingen zijn van de lucht, en dat je die kunt doorgeven met een zelfgemaakte ‘telefoon’. Ze ervaren dat de ander je verstaat als je zachtjes in de telefoon fluistert, maar dat je de draad dan wel strak moet houden.

Meer informatie

Laat de kinderen ervaren en ontdekken welke telefoon het beste de trillingen doorgeeft en dus ook het beste het geluid doorgeeft. Om de telefoons goed te kunnen vergelijken, zorg je ervoor dat er steeds maar één aspect verschillend is. Je vergelijkt bijvoorbeeld een telefoon van blikjes met sisaltouw met een telefoon van blikjes met plastic touw.

SPECIFICATIES

Groep

Groep 1 | Groep 2 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Voeding & Natuur | Ontwerp, Productie & Wereldhandel | Energie, Water & Veiligheid |

Kerndoelen

42 | 44 |

Lescode (productcode)

12-018 WT

Download de lesbrief

Share by: