EEN STEENTJE BIJDRAGEN
Kinderen leren het nut van brainstormen. Ook leren ze dat je een prototype nog regelmatig moet bijstellen om tot een goed werkend eindproduct te komen.
EEN STEENTJE BIJDRAGEN
In deze schoolbrede opdracht verzinnen de leerlingen per groep een manier om een mini-baksteentje te vervoeren naar het klaslokaal van een volgende groep zónder het zelf fysiek te ondersteunen op zijn reis van deur tot deur.

Lesdoel

De kinderen ervaren hoe je met de stapsgewijze aanpak van ontwerpend leren een oplossing voor een probleem kunt vinden. Ze leren dat je door te brainstormen op veel verschillende ideeën komt, waaruit je samen een haalbare, creatieve en/of spectaculaire oplossing kunt selecteren. Ook leren ze dat je een prototype nog regelmatig moet bijstellen om tot een goed werkend eindproduct te komen.

Meer informatie

Vergeet niet om de cyclus goed te doorlopen. De voorbereidende en afrondende stappen zijn minstens zo belangrijk en leerzaam als het bouwen op zich! Bedenk dat je als leerkracht vooral procesbegeleider bent. Wacht af en stuur niet te veel op inhoud. Het kan gebeuren dat je te maken krijgt met teleurgestelde kinderen, omdat hun eindproduct niet ‘werkt’. Benadruk dat dit erbij hoort:

SPECIFICATIES

Groep

Groep 1 | Groep 2 | Groep 3 | Groep 4 | Groep 5 | Groep 6 | Groep 7 | Groep 8

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Wonen, Werken & Verkeer |

Kerndoelen

42 | 45 |

Lescode (productcode)

12345678-009 JN

Download de lesbrief

Share by: