DRAAI MAAR IN HET ROND
De kinderen ervaren de werking van tandwielen: als je aan één tandwiel draait, gaat er ook een ander wiel draaien (als deze tegen elkaar liggen). Maar het tweede wiel draait wel de andere kant op.
DRAAI MAAR IN HET ROND
De kinderen experimenteren met kleine en grotere tandwielen en snaarwielen, bijvoorbeeld van K’nex en Gigo. Stel vragen en bespreek de grootte en de vorm van de wielen. Benoem dat het wiel ‘tanden’ heeft Stimuleer de kinderen om de tandwielen dicht naast elkaar te plaatsen door vragen te stellen. Wat gebeurt er als je aan een wiel draait? Er gaat ook een ander wiel draaien! Draaien ze allebei dezelfde kant op? Laat voorwerpen zien die tandwielen hebben, bijvoorbeeld een klok/wekker, handmixer, fietsbel of een kurkentrekker.

Lesdoel

De kinderen ervaren de werking van tandwielen: als je aan één tandwiel draait, gaat er ook een ander wiel draaien (als deze tegen elkaar liggen). Maar het tweede wiel draait wel de andere kant op. Ze ontdekken dat er bij snaarwielen een elastiek nodig is om een ander wiel te laten draaien, en dat dit wiel wél dezelfde kant op draait. De kinderen ervaren dat een groot wiel een grotere omwenteling maakt dan een klein wiel Ook ontdekken ze dat er verschillende voorwerpen bestaan waarin tandwielen zijn verwerkt.

Meer informatie

De kinderen experimenteren met knikkerbanen met een looping. Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat de knikkers goed door de looping gaan? Lukt dat? Valt de knikker? Of schiet de knikker uit de bocht? Hoe komt het dat de knikker naar beneden valt? Gaat ie misschien te hard? Of te zacht?

SPECIFICATIES

Groep

Groep 1 | Groep 2 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen | Zet de groene wereld aan
Zet de groene wereld aan

Wereld van Techniek

Voeding & Natuur | Ontwerp, Productie & Wereldhandel |

Kerndoelen

42 | 44 |

Lescode (productcode)

12-020 WT

Download de lesbrief

Share by: