DE ROETSJBAAN
De kinderen ervaren dat knikkers niet allemaal even snel door de buizen rollen. Ze ontdekken dat dat komt door het gewicht van het balletje en door de stand van de buis.
DE ROETSJBAAN
De kinderen maken een roetsjbaan van verschillende buizen en koppelstukken Ze proberen de roetsjbaan uit met knikkers en kleine balletjes, passen de baan aan en maken hem zo steeds beter. Bij de korte buizen kunnen de kinderen precies vertellen waar de knikker uit zal komen Maar door met de koppelstukken langere buizen te maken, ontstaat er een ander onderzoek Waar gaat de knikker naartoe? Zie je de knikker rollen? Hoor je de knikker rollen? Kunnen er twee knikkers tegelijk door de buis rollen? Doet de knikker het wel in die lange buis?

Lesdoel

De kinderen ervaren dat knikkers/balletjes niet allemaal even snel door de buizen rollen. Ze ontdekken dat dat komt door het gewicht van het balletje en door de stand van de buis. Ook ontdekken ze dat je buizen aan elkaar kunt maken of er een bocht in kunt maken met een koppelstuk Ze merken dat het moeilijk is om te voorspellen waar het balletje uit de buis zal komen als je het einde van de buis niet kunt zien, bijvoorbeeld doordat de buis heel lang is.

Meer informatie

Er zijn allerlei roetsjbaanspelletjes te bedenken, maar in eerste instantie is het plezier van het rollen van de knikker door de buis al een ervaring op zich. De verwondering van de kinderen is groot als blijkt dat de knikker aan de andere kant echt uit de buis komt!

SPECIFICATIES

Groep

Groep 1 | Groep 2 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Ontwerp, Productie & Wereldhandel |

Kerndoelen

42 | 45 |

Lescode (productcode)

12-002 WT

Download de lesbrief

Share by: