DE DORPSSCHOOL VAN JAN STEEN 2: PENNENONDERZOEK
Ze leren om de werking en inktvoorziening van een ganzenveer nauwkeurig te onderzoeken, en te vergelijken met ander schrijfgerei. Ze maken een poster en presenteren hun onderzoek.
DE DORPSSCHOOL VAN JAN STEEN 2: PENNENONDERZOEK
Deze activiteit is het vervolg op de activiteit ‘De dorpsschool van Jan Steen’, waarin de kinderen het schilderij De Dorpsschool van Jan Steen vergeleken met hun eigen klas. Nu gaan de kinderen nauwkeuriger kijken naar de werking van de ganzenveer. Ze vergelijken de ganzenveer met een kroontjespen, een ballpoint en een vulpen Ze gaan de ganzenveer zo bewerken dat je er zo lang en duidelijk mogelijk mee kunt schrijven.

Lesdoel

De kinderen ervaren dat voorwerpen in de loop van tijd veranderen omdat mensen het ontwerp steeds verbeteren. Ze leren om de werking en inktvoorziening van een ganzenveer nauwkeurig te onderzoeken, en te vergelijken met ander schrijfgerei. Op basis daarvan leren zij het principe ervan beredeneren en verwoorden hoe het systeem werkt. Ze leren de werking en inktvoorziening van schrijfgerei kennen.

Meer informatie

Laat de kinderen goed naar de veren kijken, bij voorkeur door een vergrootglas. Wat zien ze allemaal tijdens hun onderzoek? Vraag de kinderen om (in tweetallen of alleen) een poster te maken over hun pennenonderzoek: de namen van de onderdelen en de werking van de verschillende pennen. Laat de kinderen hun posters presenteren aan de klas.

SPECIFICATIES

Groep

Groep 3 | Groep 4 | Groep 5 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen | Lessenserie / weektaak

Wereld van Techniek

Voeding & Natuur | Ontwerp. Productie & Wereldhandel |

Kerndoelen

45 |

Lescode (productcode)

345-010 WT

Download de lesbrief

Share by: