COMMUNICATIEMIDDEL VAN DE TOEKOMST
De kinderen kijken bewust naar een product en denken creatief na over de toekomst van dat product. Ze ervaren dat je geheel nieuwe producten en mogelijkheden kunt bedenken.
COMMUNICATIEMIDDEL VAN DE TOEKOMST
In deze les verdiepen leerlingen zich in de ontwikkelingen die de telefonie in een eeuw heeft doorgemaakt en maken ze zelf een ontwerp voor een nieuw communicatiemiddel.

Lesdoel

De kinderen kijken bewust naar een product en denken creatief na over de toekomst van dat product. Ze ervaren dat je zo ook geheel nieuwe producten en mogelijkheden kunt bedenken. Bovendien oefenen ze met 21e-eeuwse vaardigheden: creatief denken, problemen oplossen, communiceren en samenwerken.

Meer informatie

Let bij het formuleren van eigenschappen van een product op dat die samen echt de unieke functie van dat product vangen. ‘Het heeft een stuur en wielen en je kan erop rijden’: dat kan een fiets zijn, maar ook een scooter. Dus dat is nog niet specifiek genoeg. Beperk jezelf tot HKJ-vragen: open vragen die beginnen met ‘Hoe kun je’. Vraag dus niet: ‘Moet je niet, zou je niet, is het niet handiger om’. Zo voorkom je dat je jouw ideeën gaat inbrengen en daarmee te sturend wordt.

SPECIFICATIES

Groep

Groep 6 | Groep 7 | Groep 8

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen | Zet de groene wereld aan
Zet de groene wereld aan

Wereld van Techniek

Ontwerp, Productie & Wereldhandel |

Kerndoelen

44 | 45 |

Lescode (productcode)

678-001 JN

Download de lesbrief

Share by: