BIJZONDERE BROODJES
De kinderen ontdekken dat je met drie losse stoffen (ingrediënten) één nieuwe stof maakt, namelijk brooddeeg. De kinderen ervaren dat de nieuwe stof verandert als je het verhit.
BIJZONDERE BROODJES
Hoe maakt de bakker brood? De kinderen experimenteren met zout, water en meel. Ze maken hun eigen ‘brooddeeg’. Dit deeg is niet te eten, maar je kunt er goed mee experimenteren. Ieder kind maakt zijn eigen ‘recept’. Bedenk met de kinderen wat je nodig hebt om deeg te maken en laat foto’s van ingrediënten zien, zoals meel, melk, zout, suiker, water, boter, citroen, honing. Voeg ook foto’s toe van ingrediënten die absoluut niet in deeg thuishoren, bijvoorbeeld aardappel, jam, azijn en snoep. Vraag de kinderen om foto’s van ingrediënten te kiezen die ze denken nodig te hebben om deeg te maken.

Lesdoel

De kinderen ontdekken dat je met drie losse stoffen (ingrediënten) één nieuwe stof maakt, namelijk brooddeeg Dit wordt ook ‘zoutdeeg’ genoemd De kinderen ervaren dat de nieuwe stof – het deeg – verandert als je het verhit.

Meer informatie

Laat de kinderen experimenteren met andere soorten meel, boekweit, maïzena en voedselkleurstof Wat levert dat voor ontdekkingen op? Als het mengsel goed kneedbaar is geworden, gaan de kinderen er uit zichzelf allerlei creaties van maken, van pannenkoek tot monster Alles is mogelijk. En wat gebeurt er als het brood in de oven gaat?

SPECIFICATIES

Groep

Groep 1 | Groep 2 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Voeding & Natuur |

Kerndoelen

42 | 44 |

Lescode (productcode)

12-005 WT

Download de lesbrief

Share by: