Wat als leerlingen met elkaar kunnen bouwen aan hun eigen racewagen en raceteam? En wat als je hieromheen met een compleet lesprogramma misschien wel 40% van het basisprofiel kunt afdekken? Het Consortium Beroepsonderwijs ziet een krachtige combinatie en werkt aan een uitgebreide module voor scholen.
Stichting Consortium Beroepsonderwijs is ontstaan doordat drie docenten de koppen bij elkaar staken. Ze waren ontevreden over het indertijd aangeboden lesmateriaal. Inmiddels heeft het consortium al honderden lesprogramma’s samengesteld, verdeeld over zorg & welzijn en techniek. Ze worden speciaal gemaakt voor de leden van de stichting, zo’n 100 vmbo-scholen en 30 ROC’s.
Voor het vmbo zijn er inmiddels al meer dan 300 lesmodules beschikbaar. Cees Bak, consulent bij de stichting, legt uit dat de lessen precies op het goede moment in het onderwijsprogramma een deel theorie een praktijk aanreiken. “Just-in-time lessen noem ik ze wel eens, of Technoskills. Digitaal en interactief geven ze leerlingen precies wat ze op dat moment nodig hebben.” Het gaat om veelal kleine lessen, zoals boren, vijlen en veilig werken, maar soms ook om samengestelde pakketten met een oplopende moeilijkheidsgraad per module, zoals over pneumatiek. “Je kunt de lessen snel aan elkaar koppelen en juist dat maakt dat ze ook ideaal zijn voor begeleiding van leerlingenteams die aan kit-cars werken.”
Kit-cars, dat zijn kleine elektrische zelfbouwwagens. Verschillende scholen in Nederland en België hebben al ontdekt dat je rond een paar van die wagens leerlingenteams heel gemotiveerd aan het werk kunt zetten. Zelf zo’n kar bouwen, compleet met de nieuwste elektrische techniek en een zelfontworpen bodywork — dat spreekt veel leerlingen aan. Zeker als ze met hun kit-car ook nog mogen strijden tegen andere scholenteams.
Van handleiding tot lesprogramma
Doordat de ontwikkeling nog vrij nieuw is, lopen scholen die hiermee aan de slag gaan tegen allerlei onduidelijkheden en kinderziektes aan. “Dat heb je vaak met zelfbouw”, legt Cees uit. “Soms mist er een boutje, heeft het stoeltje een aanpassing nodig, of kan het gaspedaal net een sterkere bevestiging krijgen.” Cees heeft de coördinatie op zich genomen om samen met betrokken docenten een uitgebreide, heldere handleiding voor de kit-cars samen te stellen. “Zo hoeven de scholen niet het wiel opnieuw uit te vinden. Inmiddels hebben we al een hoofdstukindeling klaar en werkt elke deelnemende leraar een onderdeel van de handleiding verder uit.”
Als voor de zomer de basishandleiding helemaal klaar is, dan wordt deze voor alle docenten toegankelijk — voor leden en niet-leden. Cees: “We vinden gewoon dat zelfbouwpakketten compleet en perfect moeten werken, dus dit bieden we de basishandleiding voor alle scholen gratis aan. Daarnaast komen we met een ‘verrijkte versie’ voor scholen die het werken met kit-cars echt als een compleet lesprogramma willen oppakken. Dat moet je zien als een uitgebreide lesmodule, toegankelijk voor onze leden.”
Uitgebreid pakket voor leerling en docent
Die lesmodule wordt zo compleet, dat leerlingen bij het werken aan hun kit-car stap voor stap de juiste theorie en praktische vaardigheden leren. Alle onderdelen worden weer net zo interactief als de andere modules van het consortium, waarbij de docent de leerling in zijn ontwikkeling kan volgen. Voor docenten komt er bovendien een docentenhandleiding.
Cees is enthousiast over de educatieve mogelijkheden van kit-cars: “Dat is waar we het liefst naar toe gaan. Dat het werken met elektrische wagens en raceteams een serieus onderdeel van een vmbo-jaar wordt, een hoofdbestanddeel, waaromheen je misschien wel 40% van je basisprofiel kunt afdekken. Nu zien we soms nog dat een school wel meedoet, maar bij wijze van spreken alleen als project in de vrije ruimte op de vrijdagmiddag. Vaak mogen dan alleen de beste leerlingen hieraan werken. Maar dat is zonde. Dit concept is zo goed, dat we het eigenlijk álle leerlingen gunnen om hier ervaring mee op te doen. En de docenten ook…”
Meer informatie? Meedoen?
De bedoeling is dat de basishandleiding vanaf het nieuwe schoolseizoen voor alle scholen beschikbaar is. Voor de leden zijn dan ook de complete lesprogramma’s gereed. Cees Bak is graag bereid om er alles over te vertellen. Stuur hem een mailtje: cbak@consortiumbo.nl
of bel: 06 - 10977735.
De race om contextrijk onderwijs
Dit artikel is deel 3 van een drieluik over contextrijk onderwijs en de kracht van elektrisch racen.
Eerder verschenen op Techportal:
Deel 1: De internationale opkomst van elektrisch racen in het techniekonderwijs
Het Belgische ERA ziet een grote toekomst voor elektrisch racen. Niet alleen de techniek, maar ook in het onderwijs. Met een speciaal hiervoor ontworpen kitcar krijgen steeds meer scholenteams de smaak te pakken.
Naar het artikel »
Deel 2: Een raceteam op school stimuleert multidisciplinair denken en doen
Elektrische kit-cars brengen leerlingen in contact met techniek van de toekomst. Hoe laat je ze in een echt raceteam met verschillende disciplines samenwerken? PCC Alkmaar stelt teams samen met leerlingen uit vmbo en havo.
Naar het artikel »