Ir. Leeghwater: "“Fouten maken is de beste manier van leren”
mrt 13, 2024

ALKMAAR – Al vier jaar organiseren de STO-regio’s in Noord-Holland Noord een gezamenlijk congres over ontwikkelingen in het technisch onderwijs. Met verrassende workshops en inspirerende gastsprekers. Dit jaar was er wel een heel bijzondere gast: Uitvinder en molenbouwer ir. Leeghwater.

Leeghwater leefde in de 17de eeuw. Hij is beroemd geworden om zijn uitvindingen en het inpolderen van de Beemster. Wat had deze historische ingenieur te vertellen? Wat kunnen wij in deze moderne tijd van hem leren? Leeghwater vertelde over de verschillen tussen toen en nu. Over ambachtelijk timmerwerk versus 3D printen. Over windmolens en windturbines. En over investeringen en technologische innovaties. Maar ook over samenwerken en het onderwijs.


Onderwijs

“Vroeger was techniek voor kinderen veel meer zichtbaar in het dagelijks leven. Goederen werden gemaakt in het eigen dorp. En je leerde een vak door in de voetsporen van je ouders te treden. Nu werkt iedereen in blokkendozen en koop je technische apparaten en consumentengoederen kant en klaar in een winkel. En als iets stuk is koop je een nieuwe. Hoe kun je verwachten dat jongeren kiezen voor techniek als ze niet weten wat je met techniek allemaal kunt doen?"

 

“Fouten maken is de beste manier van leren”


"Jullie hebben leerkrachten en docenten geleerd om kinderen in bankjes te zetten en in schriftjes te laten werken. Ze mogen geen fouten maken. Nee! Ga ook naar buiten. Laat kinderen spelen en op zoek gaan naar antwoorden op zelfbedachte vragen. Spelen en leren gaan hand in hand. Wij speelden en moesten mijn vader helpen. Hij nam ons serieus, liet ons meedenken over echte problemen, maar we hadden ook tijd om te experimenteren, te ontdekken en fouten te maken. Als een oplossing niet werkte dan deden we het experiment opnieuw. Het is zo fantastisch en uitdagend om je verbeeldingskracht te gebruiken en te experimenteren. De beste manier van leren is fouten maken.”


Samenwerken

“Als uitvinder en ingenieur heb ik niet alleen tips over leren. Maar ook over samenwerking. Om mijn brood te verdienen moest ik mijn plannen aan de man brengen. Geldschieters vinden om experimentele technieken door te ontwikkelen. Het is de kunst om beslissers warm te krijgen voor je plan. Dat is een kwestie van een goed netwerk. Mensen kennen. Weten wie je als eerste moet benaderen, omdat ze snel denken en durven. En als je die mee hebt de volgende kring van sleutelfiguren die het lef hebben om risico ‘s te nemen. Ten slotte zoek je de grote vissen die echt veel te investeren hebben. En onderschat niet dat het ook belangrijk is hoe je het vertelt. Iedereen wil graag onderdeel zijn van een groot en mooi succesverhaal.”


Netwerk

"Jullie hebben hier in Noord-Holland Noord een mooi netwerk. Scholen, bedrijven en zelfs de provincie en lokale overheden bundelen de krachten in publiek-private samenwerkingen. Om jongeren en zij-instromers te laten kiezen voor techniek. Om onderwijsprogramma’s te versterken en technologische innovaties te ontwikkelen.”


“Sla niet alleen op papier de handen ineen, 
maar ga ook echt samen aan de slag”


“Maar als ik dat zo vanaf mijn wolk bekijk zie ik nog wel punten voor verbetering. Probeer iets minder te denken in je eigen straatje. Stop niet alles in hokjes. Willen jullie dat er echt meer mensen kiezen voor een opleiding of carrière in de techniek, sla dan niet alleen op papier de handen ineen, maar ga ook echt samen aan de slag. Te beginnen door de wereld in de klas te brengen en de kinderen naar buiten te sturen. En breng focus aan in jullie gezamenlijke aanpak. Zoek het gezamenlijke doel.”   

Deel dit nieuwsbericht

Share by: