Over maakkunde: "Bij andere vakken ben je alleen maar aan het schrijven"
27 januari 2020

In de Volkskrant zagen we een mooie reportage over een nieuwe manier van techniekonderwijs: maakkunde. Alle basisscholen moeten namelijk vanaf dit jaar (2020) lesgeven in wetenschap en technologie. Op ’t Kofschip in Volendam zijn ze al begonnen: "Leerlingen in groep 4 kunnen prima met stanleymesjes werken".

Lees hier het eerste deel van het artikel (tekst: Anna Deems, beeld: Marcel van den Bergh)

Een bak met kralen valt om, vier meiden slaken een kreet. ‘Jij bent zo klunzig!’, roept een van hen uit, terwijl ze gezamenlijk proberen kraaltjes in ballonnen te proppen. De ‘maakkunde’-les zorgt in groep 8 op basisschool ’t Kofschip voor het nodige rumoer.

Op de Volendamse school zijn ze na bijna twee jaar wel zo’n beetje gewend aan de lessen, maar vanaf dit jaar (2020) moeten alle Nederlandse basisscholen aan de bak. Zoals afgesproken door onderwijsinstellingen en het Rijk in het zogenaamde Techniekpact, moeten wetenschap en technologie voortaan vaste onderdelen zijn van het curriculum. Zo leren kinderen al op jonge leeftijd ontwerpen, onderzoeken en probleemoplossend werken.

Om leerlingen en leerkrachten meer vertrouwd te laten raken met de technische lessen, ontwikkelde wetenschapsmuseum Nemo in samenwerking met verschillende onderwijsinstellingen het vak maakkunde. 135 scholen hebben nu nascholing gevolgd in deze lesmethode, waarin bijvoorbeeld de kleintjes tijdens de chemielessen hun eigen stoepkrijt maken, terwijl oudere leerlingen in de lessen over geluid zelf een gitaar bouwen. ‘Kinderen leren zo dat van alles om je heen door mensen is bedacht en vormgegeven’, vertelt Marjolein van Breemen, initiatiefnemer en adjunct-directeur van Nemo. ‘We hopen dat kinderen zich daardoor wat meer eigenaar maken van hun omgeving.’

Deel dit nieuwsbericht

Share by: