ICT-juffen en -meesters slepen collega’s door onderwijs op afstand
17 april 2020
IJMUIDEN - Door de Corona-pandemie hebben scholen in korte tijd onderwijs op afstand moeten invoeren. Hoe hebben basisscholen dit georganiseerd? En hoe doen scholen nu aan techniekonderwijs op afstand?
We belden met Manja Dobbe, directeur van basisscholen De Zefier en De Origon in IJmuiden. Beide scholen zijn onderdeel van de stichting Atlant Basisonderwijs. Manja vertelt dat bij elke school in deze stichting minstens een leerkracht als ICT’er werkzaam is; veelal juffen en meesters die affiniteit hebben met computers en apps. En dat kwam bij de grote veranderingen van de afgelopen tijd erg van pas.

“Na de persconferentie van het Kabinet op donderdag 12 maart begonnen we al te vermoeden dat scholen ook dicht zouden gaan. We zagen de druk steeds groter worden in de media en het standpunt om scholen open te houden leek niet meer houdbaar. In dat weekend besloot Atlant dan ook om alle leerkrachten met ICT-verantwoordelijkheid bij elkaar te roepen. Die maandag gingen inderdaad alle scholen dicht, maar onze ICT’ers gingen de hele dag met elkaar aan de slag. Om te brainstormen over de beste techniek en om heel snel het leren op afstand voor te bereiden.”

Eén standaard gekozen
Uit het aanbod van handige apps kozen ze één manier van werken met één soort techniek voor alle scholen in onze stichting. Ze maakten die dag ook praktische afspraken en talloze instructies voor hun collega-leerkrachten. Met zelfgemaakte instructiefilmpjes en Powerpoints gingen ze de volgende dag naar hun collega’s om die allemaal op het nieuwe werken voor te bereiden. 

Manja: “Een van de ideeën was om meteen ook de jaarlagen van alle deelnemende scholen met elkaar te verbinden via MS Teams. Zo kunnen alle leerkrachten van bijvoorbeeld groep 3 hun lesfilmpjes met elkaar delen en tips uitwisselen. Ook de kleuter- en gymleerkrachten deden fanatiek mee en maakten allerlei nieuwe lesfilmpjes. Het was een enorme exercitie om dit allemaal voor elkaar te krijgen, maar het draait nu erg goed dankzij alle inspanningen om iedereen - collega’s, ouders, leerlingen - mee te krijgen.”

Zoals op veel basisscholen was ook binnen Atlant het verschil tussen leerkrachten groot als het gaat om gevoel voor computers en techniek. De groep ICT’ers zorgde dat iedereen in goed werd geïnstrueerd en aan de slag kon. Samen bedachten ze ook een heel uitleensysteem voor leerlingen die geen computer thuis hadden. Zij lenen nu een Chromebook van de school, zodat iedereen nu mee kan doen. 

Classroom en Teams
“We vonden het heel belangrijk om één manier van werken te kiezen,” zegt Katja Anema, leerkracht groep 3 bij De Zefier. Katja is een van de ICT’ers die vanaf het begin aan een nieuwe oplossing heeft meegewerkt. “Na een inventarisatie van de mogelijkheden hakten we als groep snel de knoop door. We kozen voor de tools van Google, zoals Google Classroom voor de opdrachten, toetsen en beeldbellen. Leerkrachten en directies houden nu met elkaar contact via MS Teams.”

Na die uitgebreide ICT-vergadering op maandag, gingen de ICT’ers die dinsdag terug naar hun school om de andere leerkrachten bij te praten. Katja: “De hele dag waren we op school voor onze collega’s presentaties aan het geven om ze te briefen over de nieuwe manier van werken. We legden ze alles uit en lieten voorbeelden zien aan de hand van onze filmpjes en demo’s. Daardoor kon de volgende dag de helft van de leerkrachten al op de nieuwe manier aan de slag. Een dag later volgde de andere helft.” 

Gestructureerd aanbod en contact
Iedere dag zetten de leerkrachten nu om 8.30 uur een nieuw dagprogramma klaar. Het aanbod van de dag is dan in Google Classroom te vinden. Vanaf 10 uur houden de ze spreekuur en vanaf 11 uur geven ze lessen. Ook het broodnodige contact met leerlingen is zo goed mogelijk geregeld, vervolgt Katja: “We willen de kinderen natuurlijk regelmatig zien en horen. Dus hanteren we nu een uitgebreid rooster voor individueel contact. Elke dag zijn er wel belmomenten met onze leerlingen via Google Meet. Soms plannen we ook videocontact met groepjes van 3 of 4 leerlingen voor spelletjes bijvoorbeeld. Soms ook klassikaal. Daarbij maken we goede afspraken dat kinderen niet door elkaar praten.” 


Wat Katja betreft is het heel fijn dat ze als stichting een keuze voor één soort techniek hebben gemaakt: “Anders was het nooit gelukt om zo snel iedereen mee te krijgen. Ik was zelf niet zo bekend met de apps van Google, maar door te doen word je er vanzelf handig mee. Samen met mijn collega Marit zijn we nu vraagbaak voor de rest van ons team. Als ze vragen hebben weten ze ons gelukkig snel te vinden.”

Ook techniekonderwijs op afstand
“Ook voor de technieklessen in de klas zijn inmiddels oplossingen gevonden”, sluit Manja af. “Voor de technieklessen zorgen we dat ze thuis uitvoerbaar moeten zijn. We kregen daarvoor ondersteuning van Ed Stoete van Techportal. Samen met een leerkracht van De Origon heeft hij technieklessen voor alle leeftijden voorbereid. Eenvoudige lessen, die kinderen zo thuis kunnen uitvoeren. Dus met spullen die iedereen wel in huis heeft.”

Deel dit nieuwsbericht

Share by: