Techportal informeert en inspireert het onderwijs over contextrijk onderwijs. Wij organiseren challenges, workshops, trainingen en ontsluiten lesmateriaal en stimuleren de samenwerking tussen scholen en bedrijven. Alleen dan ontstaat er toekomstgericht onderwijs en zullen jongeren (en hun ouders) de meerwaarde zien van bèta en techniek voor onze samenleving.
LELYSTAD – Het GreenKarting Scholenprogramma introduceert een Stop & Go-kaart. Met deze kaart wordt snel duidelijk of een team met hun elektrisch aangedreven kart de baan op mag, of voor reparatie in de pits moet blijven.
"Het aantal deelnemers aan onze competitie groeit en iedereen wil graag rijden," zegt Hans Nooij namens de organisatie van GreenKarting. "Maar we rijden alleen veilig, of we rijden niet." Het lijkt er soms op dat teams alleen oog hebben voor het rijden, zo blijkt uit de uitleg van Nooij. "Kabels liggen los op de bodem van de kart, bouten zitten niet vast of de vrijwaringsverklaring is niet getekend door de coureur en zijn/haar ouders. Soms zit zelfs het stof van de vorige race nog op de kart. En dat kan echt niet. Met een groot deelnermesveld moet alles goed zijn geregeld"
Zo werkt de kaart
Op de Stop & Go kaart staan een aantal vragen die met ja of nee beantwoord moeten worden. Is het antwoord op een van de vragen 'nee', dan kan de kart nog niet de baan op. Op de kaart wordt ook verwezen naar de gedragsnormen en veiligheidsregels die in de docentenhandleiding staan. "Als het team op school deze kaart geregeld gebruikt, dan komen de teams goed georganiseerd naar het circuit en wordt de kart ook steeds beter. "Met de kaart zorgen we ervoor dat alle teams een mooie rijdag hebben en iedereen weer veilig naar huis gaat."
'Stop' is geen reden om thuis te blijven
Greenkarts worden voor aanvang van het rijden gecontroleerd door de technische commissie. Nooij: "Dan kan blijken dat de kart nog niet rijklaar is. Het team moet dan in alle haast nog aan de slag, en dat is natuurlijk niet wat je wilt. Een goed georganiseerd team komt rijklaar naar het circuit."
Of een team dan maar beter thuis kan blijven als er iets mis is met de kart? "Oh nee, juist niet," zegt Nooij. "Op het circuit zijn de keurmeesters aanwezig en er lopen natuurlijk veel techniekdocenten rond. Heb je een technisch probleem en kan je niet rijden, kom dan vooral naar het circuit. Hier is hulp om problemen op te lossen. Iedereen is bereid om elkaar te helpen. Teams lenen zelfs onderdelen uit om ervoor te zorgen dat iedereen kan rijden. De Stop & Go-kaart is geen verbodskaart, maar een praktisch hulpmiddel om essentiële zaken voor vertrek te regelen en iedereen letterlijk goed op weg te helpen."
Post
De docenten van de teams krijgen de Stop & Go-kaart binnenkort opgestuurd. Zowel de teams die rijden met een Greenkart, Superkart of Hydrokart gaan werken met de kaart. De eerstvolgende rijdag is op 14 maart bij de kartbaan in Lelystad.
Techportal informeert en inspireert het onderwijs over contextrijk onderwijs. Wij organiseren challenges, workshops, trainingen en ontsluiten lesmateriaal en stimuleren de samenwerking tussen scholen en bedrijven. Alleen dan ontstaat er toekomstgericht onderwijs en zullen jongeren (en hun ouders) de meerwaarde zien van bèta en techniek voor onze samenleving.
© Techportal 2025 - Alle rechten voorbehouden