HEEMSKERK - Kindcentrum De Marel in Heemskerk gebruikt Techniek Torens om W&T in de klas tot leven te brengen. "Wij organiseerden een circuit waarbij kinderen konden kiezen uit het maken van badzout, haargel, tandpasta en zeep. Het was net een echt laboratorium," zegt onderwijsassistent Marie-José van de Vegt enthousiast.
Bron: Techport
De Marel maakt gebruik van de Techniek Torens. Deze torens zijn er voor de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Marie-José: “Met de groepen 4/5, 5 en 6 hebben we vanuit de torens een circuit gedaan rond verzorging en hygiëne. De kinderen konden kiezen uit het maken van badzout, haargel, tandpasta en een zeepje. Het was net een echt laboratorium hier. De kinderen waren razend enthousiast en ook van de ouders kwamen positieve reacties terug”.
Leerlingen technischer dan leerkracht
De ervaring leert dat leerlingen vaak technischer zijn dan de leerkracht. Marie-José: “Je hoeft er dus niet veel van af te weten maar juist het durven is van belang. Ik ben erop gebrand om bij ieder thema de leerkrachten te enthousiasmeren om de boxen actief te gebruiken en zelf actief te ondersteunen waar kan. Wat belangrijk is om één persoon verantwoordelijk te maken voor de techniektorens. Iemand die zorgt voor inventarisatie, inkoop en aanvult.”
Met techniek thema's ondersteunen
Marie-José vindt het belangrijk om de leerlingen techniek te leren: “Zo leren ze hele andere vaardigheden, maken kennis met materialen, onderzoeken wat je ermee kan en dat stimuleert natuurlijk heel erg. Ook is het een stukje toekomst. Als je het op school al aanbiedt, verbreedt dit de horizon voor als ze straks de school verlaten. Daarnaast is het een hele leuke ondersteuning van het thema.”