Techportal informeert en inspireert het onderwijs over contextrijk onderwijs. Wij organiseren challenges, workshops, trainingen en ontsluiten lesmateriaal en stimuleren de samenwerking tussen scholen en bedrijven. Alleen dan ontstaat er toekomstgericht onderwijs en zullen jongeren (en hun ouders) de meerwaarde zien van bèta en techniek voor onze samenleving.
Een wereld zonder robots klinkt misschien ontzettend ouderwets. Zou het je verbazen als deze mechanische wezens al meer dan tweeduizend jaar oud zijn ? Sinds de Griekse oudheid bouwen uitvinders al mechanische eenden, hanen en poppen. Deze automaten legde het grondwerk voor de robots zoals we die vandaag de dag kennen. In deze carrousel ga aan de slag met verschillende vormen van automatisering.
2e en 3e jaar vmbo BB/KB
2e en 3e jaar TL (technisch en niet technisch)
Kennismaken, vertrouwd raken, verbanden zien, mogelijkheden zien. Het gaat bij robotica niet alleen om het kunnen programmeren! Omdat robotica betekent dat je met verschillende technieken te maken hebt, is het belangrijk voor leerlingen inzicht te krijgen wat een robot wel en niet kan, waar die voor ingezet kan worden en welke aanpassingen/invloed zij zelf daarop kunnen hebben.
Binnen de opdrachten wordt een beroep gedaan op 21e-eeuwse vaardigheden. De specifieke vaardigheden zijn in deze docentenhandleiding gemarkeerd met het betreffende pictogram van de vaardigheid.
Elke carrousel bestaat uit meerdere stappen. De eerste stap is een oriëntatie. Dit kan op school worden gedaan door de docent. De tweede stap is een kennismaking bij een opleidingsbedrijf. De derde stap is een bezoek aan een MBO-vervolgopleiding.
Voor de leerlingen die na het doorlopen van deze stappen nog steeds geinteresseerd zijn, kan de docent een afspraak maken om een bedrijfsbezoek in te plannen. In deze laatste stap maken de leerlingen het beste kennis met de praktijk.
Wat is robotica en wat is de geschiedenis. Waar worden robots tegenwoordig voor gebruikt en hoe zitten ze in elkaar?
Tijdens het bezoek aan het opleidingsbedrijf zullen de leerlingen in groepjes van max 8 kennis maken met de toepassing van robot. Daarnaast gaan de leerlingen aan de slag met het uitvoering van een robotiseringsopdracht.
Bij het MBO gaan leerlingen aan de slag met het programmeren van een PLC en het stapsgewijs uitwerken van een opdracht voor de robot.
Bij het bedrijfsbezoek zullen de leerlingen in groepen van max 8 zien hoe robots in praktijk toegepast worden.
Meer weten over de vmbo carrousels? Wil je als bedrijf opdrachten verzorgen of met jouw vmbo-school ook aansluiten? Neem contact op met projectmanager Nancy Boterblom - Groot.
Terug naar het overzicht met alle VMBO carrousels
Techportal informeert en inspireert het onderwijs over contextrijk onderwijs. Wij organiseren challenges, workshops, trainingen en ontsluiten lesmateriaal en stimuleren de samenwerking tussen scholen en bedrijven. Alleen dan ontstaat er toekomstgericht onderwijs en zullen jongeren (en hun ouders) de meerwaarde zien van bèta en techniek voor onze samenleving.
© Techportal 2025 - Alle rechten voorbehouden