Bredero Mavo wint track day in Olympisch Stadion
19 juni 2023
AMSTERDAM – De Track Day voor kitcars was 15 juni een groot succes. Het was mooi zonnig weer en er deden maar liefst 22 teams mee met hun zelfgebouwde en elektrisch aangedreven voertuigen. Maar vooral was het de locatie die deze dag onvergetelijk maakte. “Wij komen helemaal uit Twente omdat wij per se in het stadion willen rijden,” aldus een student van ROC Twente. Het team van de Bredero Mavo won deze Track Day. 

Al om acht uur kwamen de eerste teams binnen in het stadion. “Je moet op tijd zijn,’ zegt techniekdocent Frans Hoogeveen van het PCC uit Alkmaar. “Dat geeft voor de leerlingen zoveel rust. Als je net op tijd bent en het zit even tegen, dan zit iedereen in de stress. Zo’n Track Day is al spannend genoeg.” En inderdaad. Een aantal teams liep op weg naar het stadion vertraging op en moesten in korte tijd hun pit opbouwen, de coureurs aanmelden en hun voertuig ook nog rijklaar maken. Met een kwartier vertraging kon het programma beginnen.

 

E-Tech Experience

De Track Day was onderdeel van de E-Tech Experience in het Olympisch Stadion. Dit is een LOB-programma dat door TechCampus Amsterdam werd georganiseerd om jongeren kennis te laten maken met de 7 werelden van techniek en technische beroepen. Jacques Neefs van STO Amsterdam: “Het veranderende klimaat vraagt om een energietransitie en daarvoor zijn veel technische vakmensen nodig. Bijvoorbeeld monteurs die elektrische voertuigen kunnen onderhouden, zonnepanelen kunnen aanleggen en het elektriciteitsnet kunnen uitbreiden. Maar denk ook aan beroepen zoals ontwerpers, energieadviseurs en medewerkers duurzaamheid bij gemeenten. Om zoveel mogelijk scholieren te enthousiasmeren voor techniek & technologie, bundelen wij in Amsterdam onze krachten in dit LOB-programma.”

Bedrijven gaven op het middenterrein en in een van de zalen van het stadion verschillende workshops. Ook waren er voor de jongeren uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs bij het naast het stadion gelegen PON Move mooie techniekbelevingen over duurzaamheid en mobiliteit.

 

Track Day

Om tien uur gingen de 22 teams met hun eigen gebouwde kitcars van start. Doel was dit keer om in 45 minuten zoveel mogelijk ronden te rijden zonder van accu te wisselen. Die 45 minuten bleken eigenlijk tekort, want de meeste teams hadden tot het einde toe genoeg vermogen om lekker door te rijden op hun maximale snelheid van 25 kilometer per uur. Nieuwe teams die vandaag voor het eerst van start gingen hadden wat meer moeite om de juiste balans te vinden tussen snelheid en duurzaamheid en haalden de streep niet. Werk aan de winkel dus, want de Track Day zal komend schooljaar minimaal een uur tot anderhalf uur gaan duren. “De nadruk moet nog meer liggen op het zuinig rijden,” zegt Erik de Mink, organisator van de Track Day en projectleider challenges bij Techport. “Dan zullen de teamleden goed moeten samenwerken aan het technisch verbeteren van de kitcar en het bepalen van de rijstrategie.” Om dit aspect van de challenge goed van de grond te krijgen is er begin volgend schooljaar een bijeenkomst voor alle techniekdocenten van de deelnemende scholen. Dan worden het reglement en de spelregels toegelicht.

 

Uitslag Track Day

  • Bredero mavo: 40 ronden
  • SG Panta Rhei: 39 ronden
  • Martinus College: 38 ronden

 

Pitstop Challenge

In de middag was er voor teams die meedoen aan de First Electro League een pitstop challenge. Welk team wisselt het snelst van banden en van rijder? Studenten van ROC Twente pakten de hoofdprijs. Tweede werd het team van het Nova College uit Beverwijk en de derde prijs ging naar het team van Het Baken uit Almere.


Deel dit nieuwsbericht

Share by: