Knutselen? Ook dat is techniek!
nov. 21, 2023

PETTEN – Bij basisschool De Springschans stond in november de derde sessie van Maak van Techniek een Feestje op het programma. Tijdens deze trainingscyclus leert het schoolteam een eigen onderwijsprogramma op te zetten waarin W&T is gekoppeld aan andere vakken. “Zo integreren wij techniek in ons thematisch werken en later ook in onze eigen lesmethodes,” Zegt Mireille Le Febre, directeur van de school.

Vier sessies

De training Maak van Techniek een Feestje bestaat uit vier sessies. In de eerste twee bijeenkomsten was er vooral aandacht voor de vragen Wat is techniek? en Wat doe je al aan techniek in de klas? Vragen die moeilijker blijken te beantwoorden dan gedacht. Een lampion knutselen, is dat techniek? “Ja zeker, zegt trainer Karin Zwetselaar. “De leerlingen doorlopen de ontwerpencyclus en gaan iets maken.” Een lampion is een constructie,” vult trainer Martijn van Dongen aan. “Slap papier wordt sterk dankzij een houten skelet en allerlei verbindingstechnieken.”


“Wij doen deze trainingscyclus omdat wij het belangrijk vinden dat onze leerlingen al vroeg kennis maken met techniek,” zegt Mireille. “Want met techniek en logisch nadenken kun je oplossingen bedenken voor allerlei problemen. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.”

 

Bedrijven

In deze derde sessie staat het contact met bedrijven centraal. “Een gastles of een bedrijfsbezoek is een belangrijke manier om meer kinderen mooie ervaringen mee te geven. Plus dat de context van de lesstof veel meer gaat leven en meer kinderen zich hiermee kunnen identificeren,” zegt Marijn. “Naast dat het leuk en interessant is om te horen wat er bij een bedrijf gebeurt, krijgen kinderen ook zo een beter beeld wat er in hun regio speelt, waarom bedrijven iets doen, wat voor mensen daar werken en mogen ze met hen meedenken en of iets maken. We weten dat deze ervaringen op jonge leeftijd van groot belang zijn voor latere school- en studiekeuzes.”

 

“Het hoeft echt niet meteen een groot en spannend bedrijf te zijn,” zegt Karin. “Hou het in het begin letterlijk dichtbij. Begin bij de supermarkt of de fietsenmaker. Of vraag een ouder iets te vertellen over zijn of haar werk. Hartstikke leuk! Maar bereid de gastles en het bedrijfsbezoek wel goed voor. Het is geen schoolreisje. Jouw lesdoelen moeten worden bereikt. Dus: een relevant verhaal en een mooie doe-activiteit.” De training komt met een checklist die de leerkracht en bedrijfsvertegenwoordiger helpt om samen een mooi programma neer te zetten. 

 

Energy & Health Campus

Wat in Petten letterlijk op steenworp afstand van de basisschool ligt is de Energy & Health Campus. Een groep high-tech bedrijven doet hier onderzoek naar onder meer duurzame energie. En ze produceren in een reactor medische isotopen die de hele wereld overgaan om kanker te bestrijden. “Niet echt de laagdrempelige supermarkt of de fietsenmaker,” zegt Mireille, “maar wel heel dichtbij en super interessant. Het is één van de grootste werkgevers in de regio.”

 

Hesther Bouma van de campus is uitgenodigd om te vertellen waarom de campusbedrijven met scholen willen samenwerken. “Net als veel andere technische bedrijven is het ook voor ons steeds moeilijker om goed technisch personeel te vinden. Wij zoeken mensen met een mbo-, hbo- en wo-diploma om onze installaties te bouwen en te onderhouden. Om onderzoek te doen en om al die isotopen over de hele wereld te verzenden. In de wereld van Mens & Gezondheid willen wij onze rol graag blijven spelen.” “Wij moeten dus samen meer jongeren enthousiast maken voor W&T,” concludeert Marijn. “En dat begint al op de basisschool met bijvoorbeeld het maken van een lampion.”


Ter plekke wordt er een werkgroep gevormd van enkele leerkrachten om met Hesther en haar collega Robert Beekveldt mogelijke samenwerking te bespreken. Hesther: “Wij gaan in het dorp Petten een Experience Centre bouwen en zouden graag kijken op welke manier we elkaar kunnen versterken en kunnen samenwerken. Mireille: “Wij willen bij ons op school een lokaal inrichten voor techniek & wetenschap en handenarbeid. Wie weet wat we voor elkaar kunnen betekenen.”

Deel dit nieuwsbericht

Share by: